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DIE MONOTONIE DES YEAH, YEAH, YEAH, 2020

mixed media installation

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Henrike Naumann conducts archaeology of the recent past. In „Die Monotonie des Yeah, Yeah, Yeah“ she immerses us, in the midst of a shoe shop of the 1990s, in an exaggerated version of a past world. This is peppered with Friedrich Engel‘s idea of primitive society, as well as that idea of prehistoric time, which is a backward projection of our own.

In her video work of the same name, excerpts from GDR teaching materials merge with sequences from the animated series „The Flintstones“, scenes from a cartoon version of the Bremen Town Musicians and segments from Milton Friedman‘s television series „Free to Choose“, which was also used as school material. The significance of (human) labor, processes of commodification, and contrary understandings of the concepts of property and freedom are addressed on several levels. The creation of man through work, propagated at the beginning of the video, is illustrated by the enslavement of dinosaurs as household and industrial tools by the Flintstone family. The animals of the Bremen Town Musicians, doomed to die by their owners, can be found in clips on GDR history and as Fred Flintstone makes himself comfortable on the couch, „Free to Choose“ is shown on West German television. There, as the Bremen Town Musicians hear, the minimum wage is to blame for their unemployment. With the Eastie Girls in the background, the dinos put an end to their reign of terror with loud beats and bring down the Berlin Wall.

Henrike Naumann betreibt Archäologie der jüngsten Vergangenheit. In ihrer Installation „Die Monotonie des Yeah, Yeah, Yeah“ versetzt sie uns, inmitten eines authentischen Schuhladens der 1990er Jahre, in eine überzeichnete Version einer vergangenen Welt. Diese ist gespickt mit Friedrich Engels‘ Vorstellung der Urgesellschaft, sowie jener Vorstellung einer prähistorischen Zeit, die eine Rückwärtsprojektion unserer eigenen darstellt.

In ihrer gleichnamigen Videoarbeit verschmelzen Ausschnitte aus DDR-Unterrichtsmitteln mit Videosequenzen der Zeichentrickserie „Familie Feuerstein“, Szenen aus einer Cartoon-Fassung der Bremer Stadtmusikanten und Segmente aus Milton Friedmans Fernsehserie „Free to Choose“, welche ebenfalls als Schulmaterial eingesetzt wurde. Auf mehreren Ebenen werden hierbei der Stellenwert (menschlicher) Arbeitskraft, Prozesse der Kommodifizierung, sowie konträre Verständnisse des Eigentums- und Freiheitsbegriffs thematisiert. Die zu Beginn des Videos propagierte Erschaffung des Menschen durch die Arbeit wird bebildert durch die Versklavung der Dinosaurier als Haushalts- und Industriewerkzeugen bei der Familie Feuerstein. Die Tiere der Bremer Stadtmusikanten, durch ihre Besitzer dem Tode geweiht, finden sich in Clips zur DDRGeschichte wieder und wenn Fred Feuerstein es sich mit Snacks auf der Couch gemütlich macht, läuft „Free to Choose“ im Westfernsehen. Dort, so bekommen die Bremer Stadtmusikanten zu hören, ist der Mindestlohn schuld an ihrer Arbeitslosigkeit. Mit den Eastie Girls im Hintergrund, setzten die Dinos mit lauten Beats ihrer Schreckensherrschaft ein Ende und bringen die Berliner Mauer zum Fall.

Henrike Naumann, Die Monotonie des Yeah, Yeah, Yeah, 2020, mixed media installation, installation views Kunstpreis der Böttcherstraße 2020, Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen, foto by Marcus Meyer 
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installation views Kunstpreis der Böttcherstraße 2020
Kunsthalle Bremen – Der Kunstverein in Bremen
fotos: Marcus Meyer

  • INDEX:

Henrike Naumann

Henrike Naumann was born 1984 in Zwickau (GDR). Growing up in Eastern Germany, Naumann experienced extreme-right ideology as a predominant youth culture in the 90s. Her work reflects on the history of the right-wing terrorism in Germany as well as on today‘s broad acceptance of racist ideas. She looks at the mechanisms of radicalization and how they are linked to personal experience and youth culture. Naumann explores the friction of contrary political opinion through the ambivalence of personal aesthetic taste. In her immersive installations she combines video and sound with scenographic spaces. In recent years she widened her focus to the global connectivity of youth cultures and the reversion of cultural othering. Notable exhibitions include solo shows at the Museum Abteiberg in Mönchengladbach and Galerie Wedding, Berlin, as well as participations at the Busan Biennale (2018), Riga Biennial (2018), Steirischer Herbst, Graz (2018), 4th Ghetto Biennale at Port-Au-Prince (2015), and the 3rd Herbstsalon at Maxim Gorki Theatre Berlin (2017).

Henrike Naumann lives and works in Berlin.



Full Biography

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