Coming of age is the time when we are most drastically confronted with societal paradigms. Who if not an adolescent would know better what society permits and expects of him, and what limitations it sets. Since 2001, Frédéric Moser and Philippe Schwinger have taken the struggle of the youth with both emancipation and social standardisation as a chance to discuss the political, ethical and economical paradigms that shape social reality. KOW ISSUE 7, produced alongside the Swiss-Austrian duo’s latest film project, “France, detours”, sheds a light on the methodological rigour of youth-related topics these artists’ oeuvre.
Niemals werden wir so drastisch mit gesellschaftlichen Paradigmen konfrontiert wie beim Verlassen der Kindheit. Wer kann mehr Auskunft darüber geben, was man darf und was nicht, was man soll und was nicht, was die soziale Welt erwartet und fordert, als Jugendliche auf ihrem Weg ins Erwachsenenleben?
For many decades, from 1877 until 1950, France’s self image as “La Grande Nation” was shaped by a small book: “Le Tour de France par deux enfants” was seminal reading in schools, telling children what it meant and how it felt to be a proud French boy or girl. In1977, French film-maker Jean-Luc Godard produced a counterstatement. In his TV-documentary “France/tour/detour/deux/enfants”, ten year old Camille and Arnaud comment on notions such as liberty and equality, revolution and violence, money and on their individual dreams. What they had to saywas a long way away from patriotic common sense.
Since 2009, Frédéric Moser and Philippe Schwinger have embarked upon yet another „De/Tour de France“, again in the format of a TV documentary. They follow Jacques Rancière’s hypothesis that the real has to be fictionalised in order to be thought. The youth they portray with their different social backgrounds does not at all confirmthe clichés that media and politics are trying to create. In fact, this reality is much more difficult. Capturing this complexity in their films, Moser and Schwinger “re-think” the notion of “France”: as a narrative and a discourse that reestablishes a space for an adolescent’s emancipation. By employing the means of fiction, Moser and Schwinger expose the forces that try to reduce the complexity and openness of social reality, that want to bring regulation and regimentation.
Moser and Schwinger find their subjects and create their episodes of “France, detours” wherever they are invited throughout France. Toulouse in 2009, Paris in 2010, Marseille in 2012.
KOW ISSUE 7 was awarded with the Viennafair's Emerging Gallery Price 2010 for it's booth design.
Concept and production: Alexander Koch, Frédéric Moser, Nikolaus Oberhuber, Philippe Schwinger / Text and Photos: Alexander Koch
Seit 2001 hat das schweizerisch-österreichische Künstlerduo Frédéric Moser und Philippe Schwinger immer wieder die Jugend als Tauziehen zwischen Emanzipation und gesellschaftlicher Normierung zum Anlass genommen, um politische, moralische, ökonomische Paradigmen zu diskutieren, die gesellschaftliche Realität prägen. Anlässlich ihres jüngsten Filmprojektes, "France, détours“, wirft KOW ISSUE 7 Blitzlichter auf die methodische Kontinuität des Themas in Mosers und Schwingers Werk.
Jahrzehnte lang, von 1877 bis zur Mitte des 20. Jahrhunderts, prägte ein kleines Buch das Bild vieler Franzosen von ihrer „Grande Nation“: „Le Tour de France par deux enfants“ war Pflichtlektüre in den Schulen und erklärte den Kindern, wie das geht, eine kleine stolze Französin und ein kleiner stolzer Franzose zu sein. 1977 drehte Jean-Luc Godard eine Gegendarstellung. Was Camille und Arnaud (beide zehn Jahre alt) in seiner TV-Doku-Serie „France/tour/detour/deux/enfants“ über Freiheit und Gleichheit, Revolution und Gewalt, über Geld und über ihre Träume zu sagen wussten, stand quer zum patriotischen Common Sense.
Seit 2009 machen Frédéric Moser und Philippe Schwinger nun erneut eine De/Tour de France, erneut im Doku-Serienformat und erneut auf Umwegen. Sie folgen dabei der These Jacques Rancières, wonach das Reale zu denken bedeute, es zu fiktionalisieren. Die Jugendlichen, die sie in verschiedenen sozialen Milieus nach den Verhältnissen befragen, in denen sie leben, bestätigen nicht das schablonenhafte Bild, das Medien und Politik von ihnen zu zeichnen versuchen. Ihre Realität ist komplexer. Und so “denken“ Moser und Schwinger in ihren Filmen „Frankreich“ noch einmal neu: Als ein Narrativ und als einen Diskurs, der den Jugendlichen einen Spielraum für ihre Emanzipation wiedergibt. Mit den Mitteln der Fiktion beschreiben und entlarven Moser und Schwinger die Mächte, die der sozialen Realität ihre Komplexität und ihre Offenheit nehmen wollen, sie klein reden, regulieren und reglementieren.
Die Episoden von „France, détours“ und ihre Themen entstehen dort, wohin man Moser und Schwinger zu einer Produktion einlädt. Toulouse 2009, Paris 2010, Marseille 2012.
KOW ISSUE 7 wurde für sein Stand-Design mit dem Emerging Gallery Price 2010 der Wiener Handelskammer ausgezeichnet.
Konzept und Produktion: Alexander Koch, Frédéric Moser, Nikolaus Oberhuber, Philippe Schwinger / Text und Fotos: Alexander Koch
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