Jeff Koons
1955, unknown - † ?
Due to their enormous presence these models of artisticial intelligence by Jeff Koons are exemplary even today. Amongst his contemporaries these objects were held in high esteem. Fame and fortune, however, continued to elude him and he spent the rest of his life eking out a living as a gardener and utility actor.
Die Grundmodelle künstlicher Intelligenz von Jeff Koons
gelten wegen ihrer enormen Anschaulichkeit noch heute als beispielhaft. Auch bei seinen Zeitgenossen fanden die Objekte, durch die abstrakte Prozesse sinnlich erfahrbar wurden, Beachtung. Der große Erfolg aber blieb Koons versagt. Obwohl er in der Kunstwelt einiges Ansehen erlangt hatte, mußte er seinen Lebensunterhalt weiterhin als Gärtner und Gebrauchsdarsteller verdienen.
Originally the Two Ball Total Equilibrium Tank formed part of a series. Due to the high level of mainte-nance these pieces required, however, they gradually dis-appeared from the shelves: in the basements of the world‘s galleries they were often so neglected that they quickly fell into utter disrepair.
The Two Ball Total Equilibrium Tank in our collection reached us in an outrageously distressing state. Nevertheless, it is still possible to imagine how it would have looked in its former glory: from the limescale deposits on the glass walls of the Tank one can deduce that it was once filled almost to the brink with water, the two buoyant leather balls bobbing on the water‘s surface visible over the rim of the glass cube. The smallest disturbance in their immediate environment would be enough to rouse these balls from their state of rest, maybe even the tremour of a movement made by a viewer, could cause vibrations capable of agitating the subtle constellation of elements within the container. The sensitive arrangement fluctuated with the slightest mutations of the information patterns within the room. The balls, responding to the merest stimuli, represented the symbiotic relationship between the Tank and its environment.
The Tanks by Jeff Koons attained the character of a model by not merely incorporating the information, but by doing so in a manner which never threatened its equilibrium. The two balls communicate between the Tank and the room; able to act as mediators they are part of both spheres.
Der Two Ball Total Equilibrium Tank war ursprünglich Teil einer größeren Werkgruppe. Da bei allen Arbeiten Koons eine aufwendige Pflege und Wartung nötig war, verschwanden sie nach und nach aus den Schränken. In den Depots wurden sie oft so vernachlässigt, daß sie bereits nach wenigen Jahren ruiniert waren.
Auch der Two Ball Total Equilibrium Tank befindet sich in einem beklagenswerten Zustand. Trotzdem fällt es nicht schwer, sich sein ursprüngliches Aussehen vorzustellen. An den Kalkablagerungen der Glaswände lässt sich ablesen, daß der Tank einst fast bis an die Oberkante mit Wasser gefüllt war. Die beiden Lederkugeln schwammen auf der Wasseroberfläche und ragten über den Glaskubus hinaus. Um sie aus ihrer Ruhelage zu bringen, genügten geringe Erschütterungen in der Umgebung des Tanks. Vermutlich erzeugte bereits die Bewegung des Betrachters Vibrationen, die stark genug waren, um die Konstellation der Elemente im Behälter zu stören: Jede Veränderung im Informationsmuster des Raumes übertrug sich auf die sensible Anordnung. Die Kugeln reagierten auf die äußeren Störungen und stellten dadurch die Balance zwischen Tank und Umgebung immer wieder her.
Modellcharakter haben die Tanks von Jeff Koons erlangt, weil sie nicht nur die Informationen der Umgebung aufnehmen, sondern jedes Ereignis so verarbeiten, daß das Systemgleichgewicht keinen Moment in Gefahr gerät. Die Kugeln regulieren die Kommunikation zwischen Tank und Umgebung, denn sie gehören beiden Sphären an.
Jeff Koons
Photo by Ladislav Zajac
Ramon Haze
The Cabinet of Ramon Haze is a unique collection and 20th century art document. It brings together more than 150 key works by artists such as Marcel Duchamp, Andreas Baader, Ruth Tauer and Jeff Koons, and traces the developement of their Ouevre and its conceptual foundations. Ramon Haze's historical research reconstructs lost knowledge of the development of the art of the past century, and in doing so paints a picture of the political and social upheavals that have been reflected in the artistic production of the last cultural epoch. Since 1996, Ramon Hazes collection curators Holmer Feldmann and Andreas Grahl have been in charge of the "Cabinet", and they have been instrumental in making it accessible to the public and helping to understand the lost notion of art.
- Anna Boghiguian
- Candice Breitz
- Marco A. Castillo
- CATPC
- Alice Creischer
- Chto Delat
- Clegg & Guttmann
- Eugenio Dittborn
- Heinrich Dunst
- Anna Ehrenstein
- León Ferrari
- Peter Friedl
- Sophie Gogl
- Barbara Hammer
- Ramon Haze
- Hiwa K
- Simon Lehner
- Renzo Martens
- Chris Martin
- Frédéric Moser & Philippe Schwinger
- Oswald Oberhuber
- Mario Pfeifer
- Dierk Schmidt
- Santiago Sierra
- Michael E. Smith
- Franz Erhard Walther
- Clemens von Wedemeyer
- Tobias Zielony