Uncheck the box to avoid the aggregation and analysis of your behaviour data collected on this website. Done
Looking for something specific?
Just start typing anywhere to search anything.

Yours, KOW

Qual Fantasie

?, Germany - † after 2017, ?

GermanEnglish

The work Duds is one of very much to few preserved paper works with painterly character. The image carrier is of vegetable origin, a so-called papyrus. 900.020 small-format squares are pre-printed on this material in grid-like fashion. These are filled with 7 pigments of different colors. Viewed at a spatial distance, these arrangements of the pigments in the squares give an abstract representation of plant flowers. Only on closer inspection the artisanal character of the image reveals itsself.

Die Arbeit Blüten ist eine der sehr wenigen erhaltenen Papierarbeiten mit malerischem Charakter. Der Bildträger ist pflanzlicher Herkunft, ein sogenannter Papyrus. Auf diesem Werkstoff sind 900.020 kleinformatige Quadrate rasterartig vorgedruckt. Diese sind mit 7 Pigmenten von unterschiedlicher Farblichkeit gefüllt. Mit einem räumlichen Abstand betrachtet, ergeben diese Anordnungen der Pigmente in den Quadraten eine abstrakte Darstellung pflanzlicher Blüten. Erst bei naher Betrachtung erschließt sich der handwerkliche Charakter des Bildes.

Qual Fantasie, Blüten, 2017, pigment on paper
Qual Fantasie, Blüten, 2017, pigment on paper
Qual Fantasie, Blüten, 2017, pigment on paper
GermanEnglish

The motive of the flowering of plants stands in the tradition of the late 20th century and has its origins in Italian, French and Dutch artworks starting in the middle of the 16th century of the past cultural epoch. It was all about reproducing a piece of reality and showing the full splendor of the natural spectrum. Qual Fantasy shows flowers in all their glory. They stand for both beauty and departure, alas also for withering and transience. Following an old pictorial recipe, tensions are built up by complementary colors, which may then be somewhat unobtrusive, so that a certain dissonance results beyond the harmony. An artist was at work here, but the work may not have had an intended art character: the rasterized image plane refers to a client. This may have been a design for a technical display, e.g. for a computer, mobile phone or labtop.
The size and the number of pixels results in a technical resolution of 10 dpi at that time.
Qual Fantasy may just be a pseudonym. At that time one and the same artist used quite different signatures for his works. But in our case it is not about the artist, but about the image that has its purpose in the applied field. Nevertheless, it is an image for the eye. It is a picture that gives pleasure when looking at it, even without a possible known name of the creator. In my collection, this work is an example of pure aesthetics, for bare Being beautiful that even in those days often enough was enough to be ultimately art.

Das Bildmotiv der Pflanzenblüte steht in der Tradition des ausgehenden 20. Jahrhunderts und nimmt ihren Ausgang schon bei italienischen, französischen und holländischen Künstlern in der Mitte des 16. Jahrhunderts der vergangenen Kulturepoche. Diesen ging es vor allem darum ein Stück Realität wiederzugeben und die volle Pracht des Naturspektrums zu zeigen. Qual Fantasie zeigt Blüten in ihrer ganzen Herrlichkeit. Sie stehen sowohl für Schönheit und Aufbruch, als auch für Verwelken und Vergänglichkeit. Einem altem Bildrezept folgend werden durch komplementäre Farben Spannungen aufgebaut, die dann aber ein wenig stichig sein dürfen, damit sich über die Harmonie hinaus auch eine gewisse Dissonanz ergibt. Ein Künstler oder eine Künstlerin war hier am Werk, aber die Arbeit hatte möglicherweise keinen beabsichtigten Kunstcharakter: die gerasterte Bildebene verweist auf einen Auftraggeber. Es handelt sich hier vielleicht um einen Entwurf für ein technisches Display, z.B. für einen älteren Computer. Die Größenangabe und die Pixelanzahl ergeben eine technische Auflösung von 10 dpi damaliger Zeit.
Qual Fantasie ist vielleicht nur ein Pseudonym. In jener Zeit verwendete ein und derselbe Künstler/in durchaus verschiedene Signaturen für seine Arbeiten. Aber in unserem Fall geht es nicht um den Künstler oder die Künstlerin, sondern um das Bild, dass seine Bestimmung im angewandten Bereich hat.
Dennoch ist es ein Bild fürs Auge. Es ist ein Bild das beim Anschauen Freude macht, auch ohne einen möglichen bekannten Namen des oder der Schaffenden. In meiner Sammlung ist diese Arbeit ein Beispiel für pure Ästhetik, für blankes „Schön-sein“, daß auch in damaliger Zeit oft genug vollkommen ausreichte, um eben endeffektlich doch Kunst zu sein.

  • INDEX:

The Cabinet of Ramon Haze

The Cabinet of Ramon Haze is a unique collection and 20th century art document. It brings together more than 150 key works by artists such as Marcel Duchamp, Andreas Baader, Ruth Tauer and Jeff Koons, and traces the developement of their Ouevre and its conceptual foundations. Ramon Haze's historical research reconstructs lost knowledge of the development of the art of the past century, and in doing so paints a picture of the political and social upheavals that have been reflected in the artistic production of the last cultural epoch. Since 1996, Ramon Hazes collection curators Holmer Feldmann and Andreas Grahl have been in charge of the "Cabinet", and they have been instrumental in making it accessible to the public and helping to understand the lost notion of art.

Close