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Yours, KOW

Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze

Opening  ›  Feb 14, 6:00 PM

Feb 15 – Mar 14, 2020

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The Cabinet of Ramon Haze opened a collection presentation last week at the Galerie für Zeitgenössische Kunst in Leipzig as part of the exhibtion „Am Ende diese Arbeit“ (on view until January 31, 2021). Now KOW made its own selection from Ramon Haze's collection. In particular, Edward Baranov-Knepp, who was born in Ryazan, Russia in 1891, takes center stage.

Parallel zur Sammlungspräsentation der Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig, die am 7. Februar unter dem Titel Am Ende diese Arbeit eröffnete und bis zum 31. Januar 2021 zu sehen sein wird, und in der Die Kunstsammlung Der Schrank von Ramon Haze zentral präsentiert wird, zeigt KOW eine eigne Auswahl aus den Beständen von Ramon Hazes Sammlung. Dabei rückt insbesondere der 1891 in Rjasan, Russland, geborene Edward Baranov-Knepp in den Mittelpunkt.

Baranov-Knepp studied engineering shortly after the October Revolution in Moscow. He was close to the constructivist circles and began sculpting under the influence of Tatlin, Malewich and Rodtschenko. When Stalinism thwarted the visions of a truly communist society, he moved to Paris in the early 1930s and went on to pursue an artistic practice that sought to use the technological advances of the industrial age to accomplish revolutionary goals. It was to be a sculptor life's work that remained unfinished.

The Cabinet of Ramon Haze contains the only collection of 70 individual parts of the Machine for changing the world for the good that Baranov-Knepp worked on until his death in 1974. Even though many of the parts show signs of heavy use and can still be assembled today, it is unclear whether the machine ever worked as a whole. In addition, Baranov-Knepp lost several architectural competitions that he participated hoping to finance and publicly install his machine. KOW shows a selection of Baranov-Knepp's architectural models, including a draft for the redesign of the fountain area in front of the Leipzig Monument to the Battle of the Nations, which was to be renovated and expanded.

The presentation is expanded by a group of figures by Kult Helm (born 1967 in Husum Strand, died 2037 in Leipzig). At the end of the 20th century, the long-unrecognized artist developed his figure programs, which made him famous at an old age (cf. Great State Circus, 1998 ff.). Using small groups of innocent animal figurines to recreate mass scences, Helm succeeded in depicting the logic of authoritarian state machines clear and at the same time escaping the censorship that ruled over all critical art in Germany in the 2020s.

In addition, we show one of the few known works by the minimalist A–W whose identity still remains unknown, but who was probably one of the first to spatialize a line. This significantly contributed to a different understanding of time and history. The work The Rat (We subordinate ourselves), probably from 1972, is a small sculpture consisting of bent wire and a thick thread tightly wrapped around themselves. Four Prosperators (1955) by Zacharias Dewar and one edition of Franz Erhard Walther's Mental Work (1982) round off the exhibition and open it up to a participatory concept of art.

KOW reserves the right to exchange individual items during the exhibition. The collection catalog is available for further information.

Baranov-Knepp studierte kurz nach der Oktoberrevolution in Moskau Ingenieurswissenschaft. Er stand den Kreisen der Konstruktivisten nahe und begann unter dem Einfluss von Tatlin, Malewich und Rodtschenko mit der Bildhauerei. Als der Stalinismus die Visionen einer wahrhaft kommunistischen Gesellschaft zunichte machte, siedelte er Anfang der Dreißigerjahre nach Paris über und widmete sich fortan einer künstlerischen Praxis, die den technologischen Fortschritt des Industriezeitalters zur Vollendung der revolutionären Ziele nutzen wollte. Es sollte ein skulpturales Lebenswerk werden, das unvollendet blieb.

Der Schrank umfasst die einzige Kollektion von bislang 70 Einzelteilen der Maschine zur Veränderung der Welt zum Guten, an der Baranov-Knepp bis zu seinem Tod 1974 arbeitete. Auch wenn viele der Teile starke Nutzungsspuren aufweisen und sich auch heute noch zusammensetzen lassen, ist unklar, ob die Maschine je als Ganzes funktionierte. Zudem verlor Baranov-Knepp mehrere Architekturwettbewerbe, von deren Gewinn er sich erhoffte, seine Maschine finanzieren und öffentlich installieren zu können. KOW zeigt eine Auswahl der Architekturmodelle Baranov-Knepps, darunter einen Entwurf für die Neugestaltung des Brunnenareals vor dem Leipziger Völkerschlachtsdenkmal, das saniert und baulich erweitert werden sollte.

Erweitert wird die Präsentation durch eine Figurengruppe von Kult Helm (geb. 1967 in Husum Strand, gest. 2037 in Leipzig). Ende des 20. Jahrhunderts entwickelte der lange Zeit verkannte Künstler seine Figurenprogramme, die ihn im hohen Alter berühmt machen sollten (Vergl. Großer Staatscirkus, 1998 ff.). Helm gelang es, mittels Kleingruppen und Massenszenen aus unschuldig scheinenden Tierfiguren die Logik autoritärer Staatsmaschinen anschaulich zu machen und zugleich die Zensur zu unterlaufen, die in den 2020er Jahren in Deutschland jeder kritischen Kunst den Garaus machten.

Daneben zeigen wir eine der wenigen bekannten Arbeiten der Minimalistin A–W., deren Identität bis heute ungeklärt ist, die aber vermutlich zu den Ersten gehörte, die eine Linie verräumlichten. Sie trug dadurch maßgeblich zu einem anderen Verständnis von Zeit und Geschichte bei. Die Ratte (Wir ordnen uns unter), vermutlich von 1972, ist eine Kleinskulptur, die aus gebogenem Draht und einem dicht darum gewickelten, dicken Faden besteht. Vier Görlitzer Prosperatoren (1955) von Zacharias Dewar und eine Kopfarbeit (1982) von Franz Erhard Walther runden die Ausstellung ab und öffnen sie hin zu partizipativeren Kunstauffassungen.

KOW behält sich vor, einzelne Teile der Ausstellung während der Laufzeit auszutauschen. Für weiterführende Informationen liegt der Sammlungskatalog aus.

  • INDEX:

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  • 2010
  • 2009

Current

Upcoming

2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Jul 15, 2020

The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie

, Henrike Naumann
Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Henrike Naumann, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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