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Yours, KOW

His Master's Voice

, Alice Creischer

Opening  ›  Nov 23, 7:00 PM

Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

DeutschEnglish

Alice Creischer’s third exhibition at KOW is a snapshot of contemporary German politics, as well as an illustration of political and creative continuity. In the gallery’s downstairs showroom, the works make for a choppy survey of social developments of the past thirty years and more, developments that have been subjected to so much critical analysis that it’s almost impossible today to keep talking about them, to think of new ways to talk about them again and yet again. Meanwhile, seemingly unstoppable shifts of the social climate time and again, and yet again, leave critical thinking at a loss for words. All these things can’t be happening. And yet they are. And they’re plain for all to see.

Alice Creischers dritte Ausstellung bei KOW ist ein Stück deutscher politischer Gegenwart. Und dabei auch ein Stück politischer und künstlerischer Kontinuität. Im Untergeschoss der Galerie stottern die Werke sich durch gesellschaftliche Entwicklungen während der letzten dreißig und mehr Jahre, die so häufig kritisch beschrieben wurden, dass man heute kaum noch weiß, wie man wieder, und weiter, und noch einmal darüber sprechen kann, während der scheinbar unaufhaltsame politische Klimawandel dem kritischen Denken immer wieder, und noch einmal, die Sprache verschlägt. Kann doch alles nicht wahr sein. Ist es aber. Und es zeigt sich ungeschminkt.

Creischer’s exhibition conveys her bemusement and bafflement over her own German history and presumably also over the habit of constantly mulling it over. In a war against France, the Germans finally found a crown to bow to. They founded their empire in 1871 as the occupying power sitting in Versailles. Among the young nation’s first heroic deeds was aiding the French reaction in crushing the Paris Commune, one of the most progressive political movements of its century. It was finally defeated by mass executions carried out with Prussian assistance. Then came the German colonial adventures with their genocides and deportations. A pattern was set.

To Camille B., 2016
And today? Today, German children drop dead one after another at Tropical Islands, an indoor holiday resort. Over and over. And over again. As though they kept being executed before the exotic décors of a fake paradise of prosperity. Palm trees tower beneath a fake sky where Cargolifter, a widely hyped business venture that was supposed to be a flagship of the East German economic recovery, ran aground. The plan was to build airships that would ferry German products to remote markets. Honi soit qui mal y pense: surely the public subsidies were not an instance of colonialist economic stimulus? In any case, the children keep dropping dead. Silently and without so much as a word or gesture. They wear the clothes of the Paris Communards who took bullets to the chest, stomach, and legs for the idea of equality. Might all these things somehow be connected? In this peculiar German history?

Creischers Ausstellung ist ein Kopfschütteln über die eigene deutsche Geschichte und wohl auch über das permanente Nachdenken darüber. Im Krieg gegen die Franzosen brachten sich die Deutschen endlich unter eine Krone. 1871 gründeten sie ihr Reich als Besatzungsmacht im okkupierten Versailles. Eine der ersten Heldentaten der jungen Nation war die Unterstützung der französischen Reaktionäre bei der Zerschlagung einer der fortschrittlichsten politischen Bewegungen des Jahrhunderts, der Pariser Commune. Sie fand ihr Ende mit preußischer Hilfe in Massenhinrichtungen. Es folgten die deutschen Kolonialabenteuer mit ihren Genoziden und Deportationen, und so ähnlich ging es dann ja weiter.

Für Camille B., 2016
Und heute? Heute fallen im Freizeitpark Tropical Islands reihenweise deutsche Kinder um. Immer wieder. Und erneut. Wie immerzu erschossen in den exotischen Kulissen eines falschen Wohlstandsparadieses. Da wo heute Palmen unter falschem Himmel stehen, scheiterte einst das aufsehenerregende Aufbau-Ost-Projekt Cargolifter. Das sollte neue Zeppeline bauen, um deutsche Güter in schwer erreichbare Absatzmärkte zu transportieren. Ein Schelm, wer darin eine kolonialistische Konjunkturmaßnahme sieht. Die Kinder jedenfalls, die fallen dort noch einmal. Still, tonlos und lakonisch. Sie tragen die Kleidung der Pariser Kommunarden, die für die Idee der Gleichheit Schüsse in Brust, Bauch und Beine kassierten. Ob das alles irgendetwas miteinander zu tun hat? In dieser sonderlichen deutschen Geschichte?

Alice Creischer, Ich kann mich nicht unternehmen, 2016, Hd video, 9:16, color, silent, 2:48 min, detail of filmstill
Alice Creischer, Max Nonne suggeriert traumatisiertenSoldaten unter Hypnose nicht zittern zu müssen, 2016, found footage from Funktionellmotorische Reiz- und Lähmungszustände bei Kriegsteilnehmern und deren Heilung durch Suggestion in Hypnose, Allgemeines Krankenhaus Hamburg Eppendorf, 1917‘, 5:10 min, filmstill

Max Nonne suggeriert traumatisierten Soldaten unter Hypnose nicht zittern zu müssen, 1917/ Ich kann mich nicht unternehmen, 2016
But time heals all wounds. And when time doesn’t, doctors will. They help the poor children, just as they helped the soldiers who were so traumatized when they came home from the bomb carpets of World War I that they kept shaking uncontrollably. Yet German doctors got them under control. Masters of the art of healing, they put the soldiers back on their feet and lined them up, ready for the next world war. And although we now live in peace, we need our doctors. To marshal the armies of the precariously self-employed, for instance. Teetering on the edge of burnout, always fearing the next rent increase, they keep their entrepreneurial lives going as long as the doctor has something for them and the shots are effective. It’s a model that has worked pretty well for us in this country.

Flughafentapete, 1991 / 2007 / 2018
When you think about it, we have every reason to be proud. A German passport opens doors. That’s why it isn’t cheap. It’s paid for with the lives of those who would like to have one too. This has been the way the world works since the days of Hegel, that German mastermind: Bourgeois society leaves some rich and others poor. And of course the poor, the riffraff, get pissed at the rich, which makes them the enemies of society. They are evil. The state, the police, and war are needed to hedge in evil, to secure peace and prosperity. Did Hegel know where this would lead? Because today, as bourgeois society is going global, evil, too, keeps spreading, flowing over our borders to return to its source. To us. That’s why we need to check passports, close borders, provide security.

Max Nonne suggeriert traumatisierten Soldaten unter Hypnose nicht zittern zu müssen, 1917 / Ich kann mich nicht unternehmen, 2016
Aber die Zeit heilt Wunden. Und wenn nicht die Zeit, dann die Ärzte. Sie helfen den Kindern, den Armen, so wie sie auch den Soldaten halfen, die aus dem Bombenhagel des ersten Weltkriegs so traumatisiert herauskamen, dass sie vor Zittern nicht mehr stillhalten konnten. Aber das bekamen die deutschen Ärzte in den Griff. Sie stellten mit ihrer Heilkunst die Soldaten wieder in Reih und Glied auf, um bereit zu sein für den nächsten Weltkrieg. Und auch heute, wo ja Frieden herrscht, brauchen wir unsere Ärzte. Etwa beim Aufstellen der prekären Arbeiterarmeen aus kleinen Selbstunternehmern, die zwischen Burnout und Mietsteigerung tüchtig am Ball bleiben, solange die Spritzen wirken und die Klinik funktioniert. Und so läuft das hierzulande heute eigentlich ganz gut.

Flughafentapete, 1991 / 2007 / 2018
Ja, eigentlich können wir ganz stolz sein. Der deutsche Pass, der ist was wert. Drum hat er auch seinen Preis. Er kostet die Leben derer, die ihn auch gerne hätten. Seit dem deutschen Vordenker Hegel ist das der Lauf der Geschichte: Die bürgerliche Gesellschaft macht manche reich und manche arm. Und die Armen, der Pöbel, wird natürlich sauer gegen die Reichen und also zum Feind der Gesellschaft. Er ist das Böse. Um dieses Böse einzuhegen braucht es den Staat, die Polizei und den Krieg. Sie sichern Frieden und Wohlstand. Ob Hegel wusste, wohin das führt? Denn heute, mit der globalisierten Expansion der bürgerlichen Gesellschaft, dehnt sich auch das Böse immer weiter aus und schwappt über unsere Grenzen zurück zu seinem Ursprung. Zu uns. Dagegen muss man Pässe kontrollieren, Grenzen dichtmachen, Sicherheit schaffen.

Alice Creischer, His Master´s Voice, 2015, mixed media installation consisting of wooden stand, record player with 2 speakers, single vinyl record, wooden silhouette, collage on paper, collage on textile, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac

His Master´s Voice, 2015
And when it comes to security, Germany is a global leader. Providing security, that’s one of the roles Germany plays in the world. President Joachim Gauck said so, in 2014, on occasion of the Munich Security Conference. Representatives of the arms industry and the major business and strategy consulting firms took it to heart and their order books: Germany’s military alliances are based on values. They secure peace, human rights, and everyone’s security. With German values. And we have plenty of those: Kant, Hegel, Höcke, Siemens, Bertelsmann, Bild—where to start?

Kussbilder, 1992 / 2018
Let’s start with Bild, the country’s biggest newspaper. What would Germany be at night without Bild’s reporters, always ready to forgo sleep so the breaking news of the day is waiting when we wake up in the morning. In 1992, neo-Nazis were marching and refugee shelters were burning in Germany. Ever undaunted, the Chemnitz edition of Bild ran a headline that encapsulated what really mattered to people: “Asylum applicants now in schoolyards. Two more are coming every minute.” What’s there left to say? Alice Creischer unceremoniously gave the paper 150 kisses until it was so densely covered with red lipstick prints that it was almost illegible. “Kiss the fascists wherever you meet them!” the poet Kurt Tucholsky wrote in 1931. A few weeks ago, Creischer got back into the kissing game. Seehofer, Maaßen—one could kiss Germany all day and all night and still want more.

None of this can be adequately described in the terminology of critical art. Alice Creischer’s exhibition is a drily stated nightmare in the forms of political lyric poetry, wobbly sculpture, and more or less ephemeral gestures. It isn’t hortative, or harsh, or bitter, far from it. It is funny. At least humorous. Creischer’s works chart one way to handle the complex material that is society, of which her own life is very much part. And they’re endlessly spellbinding. Shots are fired, someone quotes Marx, a possibly supernatural authority speaks (His Master’s Voice, the exhibition’s title). In short, plenty of food for thought. And that’s good. Because “the thought is not a hypothesis. In other words, it has a purpose that is a matter of action.” (Alice Creischer)

Text: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson
Photos: Ladislav Zajac

His Master´s Voice, 2015
Und in Sachen Sicherheit, da ist Deutschland Weltklasse. Sicherheit schaffen, das ist eine Rolle Deutschlands in der Welt. Hat Bundespräsident Joachim Gauck gesagt. 2014 anlässlich der Münchner Sicherheitskonferenz. Vertretern der Rüstungsindustrie und der großen Wirtschafts- und Strategieberatungen schrieb er ins Auftragsbuch: Die militärischen Allianzen Deutschlands sind wertebasiert. Sie sichern den Frieden, die Menschrechte und die Sicherheit aller. Mit deutschen Werten. Und von denen haben wir viele: Kant, Hegel, Höcke, Siemens, Bertelsmann, Bild – man weiß gar nicht, wo man anfangen soll

Kussbilder, 1992 / 2018
Allein die Bild-Zeitung. Was wäre Deutschland in der Nacht, würden nicht Bildreporter sich um den Schlaf bringen, um uns am Morgen mit dem Wichtigsten des Tages zu versorgen. 1992, als in Deutschland Neonazis aufmarschierten und die Flüchtlingsheime brannten, titelte die Chemnitzer Ausgabe von Bild, was das Land bewegte: „Asylanten jetzt auf Schulhöfe. Jede Minute kommen zwei neue.“ Das hatte Schmiss. Was soll man dazu noch sagen? Alice Creischer küsste kurzerhand die Zeitung rund 150 mal, bis sie übersäht mit rotem Lippenstift kaum mehr lesbar war. „Küsst die Faschisten, wo ihr sie trefft!“, dichtete Kurz Tucholsky 1931. Vor einigen Wochen fing Creischer mit dem Küssen wieder an. Seehofer, Maaßen, ach, man könnte gar nicht mehr damit aufhören, Deutschland zu küssen

Das alles lässt sich mit den Begriffen einer kritischen Kunst nicht mehr wirklich beschreiben. Alice Creischers Ausstellung ist ein lakonischer Alptraum in den Formen politischer Lyrik, kippeliger Skulptur und mehr oder weniger ephemerer Gesten. Sie ist nicht etwa mahnend oder harsch oder bitter. Sie ist witzig. Mindestens humorig. Creischers Arbeiten sind eine Art des Umgangs mit dem komplizierten Material Gesellschaft, das auch das eigene Leben enthält. Und da kommt man aus dem Staunen nicht mehr raus. Da hört man schon mal Schüsse oder Marxzitate fallen, wenn nicht gar die Stimme des Herrn (His Master’s Voice, Titel der Ausstellung). Genug zum Weitergrübeln also. Gut so. Denn „der Gedanke ist keine These. Er hat also eine Bedeutung, die Sache des Handelns ist.“ (Alice Creischer)

Text: Alexander Koch

Alice Creischer, Kussbild, 2018, lipstick on newspaper, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Für Camille B., 2016, mixed media installation consisting of single channel HD video (16:9, color, silent), 5 costumes, collage, 24:40 min, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Max Nonne und die Inhaberei von Rechten, 2018, mixed media, approx. 157 x 120 x 28 cm, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Max Nonne und die Inhaberei von Rechten, 2018, mixed media, approx. 157 x 120 x 28 cm, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Max Nonne und die Inhaberei von Rechten, 2018, mixed media, approx. 157 x 120 x 28 cm, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Max Nonne und die Inhaberei von Rechten, 2018, mixed media, approx. 157 x 120 x 28 cm, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Max Nonne und die Inhaberei von Rechten, 2018, mixed media, approx. 157 x 120 x 28 cm, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master's Voice, 2018, exhibition view, KOW, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master´s Voice, 2015, mixed media installation consisting of wooden stand, record player with 2 speakers, single vinyl record, wooden silhouette, collage on paper, collage on textile, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master´s Voice, 2015, mixed media installation consisting of wooden stand, record player with 2 speakers, single vinyl record, wooden silhouette, collage on paper, collage on textile, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, His Master´s Voice, 2015, mixed media installation consisting of wooden stand, record player with 2 speakers, single vinyl record, wooden silhouette, collage on paper, collage on textile, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Kussbilder, 1992 / 2018, lipstick on newspaper, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Kussbild, 1992 / 2018, lipstick on newspaper, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Kussbild, 1992 / 2018, lipstick on newspaper, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Kussbild, 1992 / 2018, lipstick on newspaper, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, exhibition view, KOW 2018, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Flughafentapete, 1991 - 2018, silkscreen on brown paper, EU passports, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Flughafentapete, 1991 - 2018, silkscreen on brown paper, EU passports, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Flughafentapete, 1991 - 2018, silkscreen on brown paper, EU passports, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Flughafentapete, 1991 - 2018, silkscreen on brown paper, EU passports, dimensions variable, detail, photo: Ladislav Zajac
Alice Creischer, Flughafentapete, 1991 - 2018, silkscreen on brown paper, EU passports, dimensions variable, photo: Ladislav Zajac

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, Mario Pfeifer
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, Ramon Haze
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, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
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Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz


Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)


Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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