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Yours, KOW

Watching TV in Narva

, Tobias Zielony

Opening  ›  Jan 28, 12:00 PM

Jan 28 – Mar 4, 2023

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Without light we see nothing. Photographers know this better than anyone, as they work with light as such (and with darkness). In Tobias Zielony’s exhibition at KOW, light plays a part in different ways, probing from four angles the question of whether and how light (and darkness) are political today or help shape the social. The show transports us to Asia, Bitterfeld, Poland, and the Baltic countries.

Ohne Licht sieht man nichts. Das weiß die Fotografie besonders gut, arbeitet sie doch unmittelbar mit dem Licht (und dem Dunklen). Gleich vierfach spielt das Licht in Tobias Zielonys Ausstellung bei KOW eine Rolle und tastet dabei auch vierfach die Frage ab, in wieweit Licht (und Dunkelheit) heute politisch sind oder das Soziale mit formen. Wir reisen dabei nach Asien, Bitterfeld, Polen und ins Baltikum.

It opens with pictures that Zielony took starting in 2017 (The Fall). In Japan, South Korea, China, Malta, and Germany. They are single shots. What we see are not narratives about specific places, not researches into selected locales—genres familiar from Zielony’s oeuvre—but isolated moments in time, portraits. What do they have in common? Is it a sense of uncertainty shared by the sitters, their anticipation of crises to come? Is it the question whether subcultural youth cultures can still hope to be subversive? Or an inquiry into what remains of the individual photographic image’s power when it is stripped of its complex contexts? Asked how his interactions with his protagonists have changed since he started out in photography twenty years ago, Zielony replies: the picture he creates as a photographer has more and more become the product of a shared visual and imaginative space. His current crop of collaborators are social media natives: acutely aware of the power of the (self-)portrait and conversant with the conditions of its genesis, with the signaling power or ambiguity of gestures, with theatrical formulae, even with the lighting conditions that the self needs and wants for the project of its presentation. For as Brecht wrote, the ones are in the dark, and the others in the light. Seeking exposure, exposing themselves, in order to emerge from the dark: that choice is available to many today.

Next, we see two dozen prints that—intersecting and imbricated—unfurl as a linear reel. The motifs were captured in Poland and Estonia in 2022. The posing and light-dark compositions are reminiscent of The Fall, but the atmosphere seems to have changed. The war next door in Ukraine and the possible threat of a Russian attack, but also the political situation in the models’ own countries leave their mark on the pictures. Individual pictures, here, interweave, form a network, as situations overlap and elements interlock that are perhaps politically and emotionally interrelated, though they do not and cannot tell a single story. The situations, the people, are different. The overall state of affairs, however, is not.

Den Auftakt machen Bilder, die Zielony seit 2017 fotografierte (The Fall). In Japan, Südkorea, China, auf Malta und in Deutschland. Es sind Einzelbilder. Nicht Narrationen über bestimmte Orte, nicht die eine lokale Recherche, die aus Zielonys Werk wohlvertraut sind, werden hier gezeigt, sondern herausgelöste Momente, Portraits. Was sie vereint? Ist es eine Verunsicherung der Dargestellten in Vorahnung noch kommender Krisen? Ist es die Frage, ob subkulturelle Jugendkulturen noch Aussicht auf Subversion haben? Oder die Suche danach, was das fotografische Einzelbild leisten kann, wenn man es aus komplexen Zusammenhängen isoliert? Gefragt, was sich in der Interaktion mit seinen Protagonist:innen seit den Anfängen seiner Fotografie vor 20 Jahren verändert hat, antwortet Zielony so: Das Bild, das er als Fotograf herstellt, wurde immer mehr zum Produkt eines gemeinsamen Bild- und Imaginationsraums. Die an sozialen Medien geschulte Generation seiner Modelle weiß heute sehr genau über die Macht des (eigenen) Bildes Bescheid und auch über die Bedingungen seiner Entstehung, über die Eindeutigkeit oder Vieldeutigkeit von Gesten, über Inszenierungsformeln, ja über Lichtverhältnisse, die das eigene Selbst für sein Darstellungsprojekt braucht und will. Denn die einen sind im Dunkeln und anderen sind im Licht, schrieb Brecht. Heute verfügen viele über die Möglichkeit, durch Selbstbelichtung aus dem Dunkeln zu treten.

Als nächstes sehen wir zwei Dutzend Drucke, die sich – einander überschneidend und überlagernd – als lineares Band abwickeln. Die Motive entstanden 2022 in Polen und Estland. Posen und Licht-Dunkel-Verhältnisse erinnern an The Fall, aber die Atmosphäre scheint anders. Der nahe Krieg in der Ukraine und die mögliche Bedrohung durch Russland, aber auch Repressionen im eigenen Land, schlagen sich in den Bildern nieder. Hier verschränken sich Einzelbilder zu einem Verbund, überlappen sich Situationen, greift ineinander, was vielleicht politisch und emotional zusammengehört, aber nicht die eine Geschichte ergibt und auch nicht ergeben kann. Die Situationen, die Menschen, sind verschieden. Die Gesamtlage indes nicht.

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We might call it an apocalyptic farewell to the present that flits through the living room: yet what the screen shows is ordinary everyday life, its reflexes lighting up the young viewers’ faces

Man könnte es einen apokalyptischen Abgesang auf die Gegenwart nennen, der durch das Wohnzimmer flackert, wäre das Gezeigte nicht der ganz normale Alltag, dessen Widerschein die Gesichter der jungen Leute illuminiert.

The centerpiece of the exhibition is the two-channel video installation Watching TV in Narva, which made its public debut in late 2022 at the Museum Marta Herford. Narva is an Estonian city on the border with Russia. Most of its residents speak Russian, and since the demise of the Soviet Union, many have been officially stateless or held so-called alien passports. To curb the influence of Russian propaganda, the Estonian government shut off the major Russian news stations when Russia launched its war of aggression against Ukraine in the spring of 2022. Zielony recorded his footage in a dark interior. Illuminated only by the erratically flickering light of a television screen, several young people comment on the television program as they zap through the channels. We hear Estonian, Russian, Ukrainian, and English. Scenes from the ongoing war alternate with feature films, series, esoterica, music—and almost everything seems tinged by a climate of violence. We might call it an apocalyptic farewell to the present that flits through the living room: yet what the screen shows is ordinary everyday life, its reflexes lighting up the young viewers’ faces.

In another room, Zielony presents his new project Wolfen (two-channel video installation and glass display case, 2022). It is about a lost dirty icon, and about the distant future. The town of Bitterfeld-Wolfen was home to ORWO-Werke, East Germany’s largest film factory. ORWO’s black-and-white and color films helped define the style of movies and photography throughout the Eastern Bloc. Until the Wall fell. The sprawling plant once employed 15,000 people; now two dozen work here. The rest was liquidated, the factory halls torn down. What is left of the factory manufactures an especially durable archival film designed to preserve analog pictures and digital data in the form of QR codes for over a thousand years. Who, one wonders, will read the information a millennium from now? Extraterrestrials (who speak English)? We see photographs Zielony took on the scene, some on that very long-lasting film. And we read short texts based on Zielony’s conversations with employees who worked in the factory’s darkroom. The plant’s notorious contamination with toxic chemicals, the degrading labor conditions, the dependency on the Soviet Union come up, as do the collapse of the industry and questions of the past and the future, of knowing and ignorance, understanding and incomprehension, light and darkness.

Text: Alexander Koch
Translation: Gerrit Jackson
Photos: Ladislav Zajac

Das Kernstück der Ausstellung bildet die 2-Kanal-Videoinstallation Watching TV in Narva, erstmals zu sehen Ende 2022 im Museum Marta Herford. Die estnische Stadt Narva liegt an der Grenze zu Russland. Die meisten Einwohner:innen sprechen Russisch, seit dem Ende der Sowjetunion sind viele offiziell staatenlos oder haben einen sogenannten Alien-Pass. Um den Einfluss der russischen Propaganda zu begrenzen, stellte die estnische Regierung die größten russischen Nachrichtensender mit Beginn des Angriffskrieges auf die Ukraine im Frühjahr 2022 ab. Zielony drehte seine Aufnahmen im dunklen Innenraum. Nur beleuchtet von dem wechselhaften, flackernden Licht eines Fernsehers, kommentieren einige junge Menschen das Fernsehprogramm, während sie durch die Kanäle zappen. Man hört Estnisch, Russisch, Ukrainisch und Englisch. Szenen des aktuellen Kriegsgeschehens wechseln sich ab mit Spielfilmen, Serien, Esoterik, Musik – fast alles erscheint dabei eingefärbt von einem Klima der Gewalt. Man könnte es einen apokalyptischen Abgesang auf die Gegenwart nennen, der durch das Wohnzimmer flackert, wäre das Gezeigte nicht der ganz normale Alltag, dessen Widerschein die Gesichter der jungen Leute illuminiert.

In einem weiteren Raum zeigt Zielony sein neues Projekt Wolfen (2-Kanal-Videoinstallation und Vitrine, 2022). Es geht um eine untergegangene schmutzige Ikone, und um die ferne Zukunft. Die ORWO-Werke in Bitterfeld-Wolfen waren die größte Filmfabrik der DDR. Die Schwarzweiß- und Farbfilme von ORWO prägten Kino und Fotografie im gesamten Ostblock. Bis zur Wende. Wo 15.000 Menschen arbeiteten, sind derzeit noch zwei Dutzend angestellt. Der Rest ist abgewickelt, die Werke abgerissen. Produziert wird heute in Wolfen ein besonders langlebiger Archivfilm, der verspricht, analoge Bilder und digitale Daten als QR-Code über 1000 Jahre lang zu bewahren. Es fragt sich, wer dann die Informationen noch lesen wird: Außerirdische (die Englisch sprechen)? Zu sehen sind Fotos, die Zielony vor Ort machte, zum Teil auf dem Film selbst fotografiert, der so lange hält. Zu lesen sind kurze Texte, die auf Gesprächen basieren, welche Zielony mit Arbeiter:innen führte, die im Dunkelraum der Fabrik arbeiteten. Die berüchtigte chemische Verseuchung des Standortes, die unwürdigen Arbeitsbedingungen, die Abhängigkeit von der Sowjetunion, das wird hier ebenso Thema wie der Kollaps der Industrie und Fragen nach Vergangenheit und Zukunft, nach Wissen und Nichtwissen, Verstehen und Nichtverstehen, nach Licht und Dunkel.

Text: Alexander Koch
Photos: Ladislav Zajac

Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Untitled (Łódź, Warsaw, Narva), 2023, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Untitled (Łódź, Warsaw, Narva), 2023, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Untitled (Łódź, Warsaw, Narva), 2023, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Untitled (Łódź, Warsaw, Narva), 2023, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Watching TV in Narva, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Watching TV in Narva, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Watching TV in Narva, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Watching TV in Narva, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Watching TV in Narva, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
Tobias Zielony, Wolfen, 2022, exhibition view KOW 2023, photo: Ladislav Zajac
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Watching TV in Narva

, Tobias Zielony
Jan 28 – Mar 4, 2023

Das Auto Rosi aber

, Anna Boghiguian, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Alice Creischer, Chto Delat, Heinrich Dunst, Anna Ehrenstein, Peter Friedl, Sophie Gogl, Clegg & Guttmann, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Simon Lehner, Renzo Martens, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther
Nov 26, 2022 – Jan 14, 2023

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Proof of the Unthinkable

, Mario Pfeifer
Sep 16 – Nov 12, 2022

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Richard Sides – Basic Vision
Sep 16 – Nov 12, 2022

KOW at Sperling, Munich: Various Others 2022

, Anna Ehrenstein, Andrew Gilbert
Sep 10 – Oct 15, 2022

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, Anna Boghiguian
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Anna Boghiguian / Alice Creischer

, Anna Boghiguian, Alice Creischer
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Feb 11 – Apr 8, 2022

The Albanian Conference: Home Is Where The Hatred Is

, Anna Ehrenstein, feat. DNA, Fadescha, Rebecca-Pokua Korang
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Idea / Ideal

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Nov 12, 2021 – Jan 29, 2022

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Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 10 – Oct 31, 2021

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Jun 18 – Jul 24, 2021

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Milena Büsch, Simon Lässig, Vera Lutz
Jun 18 – Jul 24, 2021

Jars

, Sophie Gogl
May 1 – Jul 24, 2021

What must not be, cannot be

, Mario Pfeifer
May 1 – Jun 12, 2021

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Sonia Leimer – Junks of Joy
May 1 – Jun 12, 2021

Downstairs: Forced Love

, CATPC
Mar 26 – Apr 18, 2021

Permanente Veränderung

, Oswald Oberhuber
Mar 8 – Apr 18, 2021

JOINT ventures: Modern Art, London

Collier Schorr - Day for Night (1992/2021)
Mar 8 – Apr 18, 2021

Online exhibition: works on paper

, Oswald Oberhuber
Feb 1 – Mar 26, 2021

KOLONNEN - hohenzollern ist jetzt ein Verb

, Dierk Schmidt
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Downstairs: Airmail Paintings 186 and 192

, Eugenio Dittborn
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Online exhibition: The films

, Eugenio Dittborn
Dec 4, 2020 – Jan 31, 2021

2020

Online exhibition: One night in a social network

, Chto Delat
Oct 4 – Dec 4, 2020

Would You Like to Meet Your Neighbor?

, Estate of Barbara Hammer
Sep 11 – Nov 7, 2020

Downstairs: Two recent films

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Aug 15, 2020

Online exhibition: The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Downstairs: Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie


Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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