Uncheck the box to avoid the aggregation and analysis of your behaviour data collected on this website. Done
Looking for something specific?
Just start typing anywhere to search anything.

Yours, KOW

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra

Sep 14 – Oct 30, 2013

DeutschEnglish

Santiago Sierra’s first work was a cube measuring one by one by one meter: a sculpture in the style of Minimal Art, but without its clean aesthetic. On the outside, the Cubic Container (1990) was made of used truck tarp; worn, patched, weather-beaten and rutted from its travels and the operations of the shipping business from which Sierra sourced the material.

Die erste Arbeit Santiago Sierras war ein Kubus mit den Maßen 1x1x1 Meter. Eine Skulptur im Stile der Minimal Art, jedoch ohne deren aufgeräumte Anmutung. Die Oberfläche des CUBIC CONTAINER von 1990 bestand aus gebrauchter LKW-Plane. Abgegriffen, geflickt, mitgenommen von den Spuren der Transporte und Arbeitsprozesse im Speditionswesen, dem Sierra das Material entnahm.

At the time he was living near the container port in Hamburg, and to his mind, the logistical formats and processes of global freight traffic fused the capitalist circulation of the commodity with the Minimalist rational aesthetic. Its geometrical basic structures and materials imitated the standards of industrial production while disregarding both their social significance and its own commodity status.

Sierra took on both issues. He saw Minimalism as an “an egregious presumption and self-satisfaction on the part of Western culture”; it pursued the quest for ostensibly objective principles of form as though the latter existed in vacuo—as though systemic patterns in art did not correspond to patterns of thinking, economic life, and finally the reality of people who might be forced to adapt their lives and work to such patterns. Starting in the early 1990s, Sierra’s art accordingly matched Minimalism’s aesthetic to the structural violence that repeatedly prioritizes processes of value creation as well as forms of legal, racial, or ethical normalization over the needs of those who are compelled to submit to or sustain them.

Er lebte in Hamburg, den Containerhafen vor Augen, und sah in den logistischen Formaten und Abläufen des globalen Güterverkehrs die kapitalistische Warenzirkulation mit der rationalen Ästhetik des Minimalismus verschmelzen. Der hatte seine geometrischen Grundstrukturen und seine Materialien an die Standards industrieller Produktion angelehnt, deren soziale Bedeutung aber ebenso ausgeblendet wie den eigenen Warencharakter.

Beides thematisierte Sierra. Er nahm den Minimalismus als eine „ungeheure Anmaßung und Selbstgerechtigkeit der westlichen Kultur“ wahr, die ihre Suche nach vermeintlich objektiven Formprinzipen vorantrieb, als stünden diese im luftleeren Raum. So als hätten systemische Muster in der Kunst keine Entsprechung im Denken, in der Ökonomie, und schließlich in der Realität von Menschen, die ihr Leben und ihre Arbeit vielleicht in solche Muster einpassen müssen. Seit den frühen Neunzigerjahren glich Sierras Werk daher die Ästhetik des Minimalismus mit der strukturellen Gewalt ab, die Wertschöpfungsprozesse, aber auch rechtliche, rassische oder ethische Normierungen immer wieder über die Bedürfnisse derjenigen stellt, die sich in sie zu fügen oder sie mit zu tragen haben.

Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each
DeutschEnglish

Packaged in Big Bags, the cheap containers of the shipping business, every cubic meter of Iberian soil represents the sell-out of someone’s living environment and self-determination and indeed of national sovereignty.

Abgepackt in Big Bags, den Billigcontainern des Speditionswesens, steht jeder Kubikmeter Iberischer Erde für den Ausverkauf von Lebensraum und Selbstbestimmung, ja von nationaler Souveränität.

Both the efficient receptacles of commodity circulation (containers, cartons, and other means of transportation) as well as formal standards designed to contain the bodies and dignity of the underprivileged, became Sierra’s most important instruments as he documented how the world is divided into profitable and controllable units, curtailing the self-determination of many people. In a first major retrospective of his oeuvre that opens on September 6, the DEICHTORHALLEN HAMBURG / SAMMLUNG FALCKENBERG recapitulates Sierra’s art with a focus on his approach to sculpture, which examines the rational spatial concepts of modernism and Minimalism with a view to the repression they enact. Sierra’s most recent project for KOW, 40M3 OF EARTH FROM THE IBERIAN PENINSULA, is evidence of the continuity of his sculptural oeuvre.

Sierra had 40 cubic meters of soil excavated on construction sites in Bilbao shipped to Berlin in plastic bags (known as “Big Bags”) measuring one by one by one meter and unloaded at KOW. The provenance of the material from the Spanish real-estate industry points to a shift of power in Europe’s economic structure. Some regions, such as the Iberian peninsula, find themselves devalued to the advantage of other regions or countries, especially Germany. New migration movements are set in motion, a phenomenon that the soil’s journey retraces. The distressed countries of Southern Europe now prepare their assets for shipping; they put their human capital and public property on the market at a discount and hand over control of systemically relevant infrastructures to investors. Packaged in Big Bags, the cheap containers of the shipping business, every cubic meter of Iberian soil represents the sell-out of someone’s living environment and self-determination and indeed of national sovereignty.

But the title Sierra has given to his work mentions a geographic region, not a country. He is interested in the self-determination of human beings, not of states. In his view, the latter are similarly opaque container constructs that exclude what does not fit their norms and normalize what they include. Sierra made that clear in 2010, when he refused to accept the National Award for Plastic Arts, arguing that he did not wish to serve Spanish interests. In 2012, he then staged a cortège through downtown Madrid. Mounted on the roofs of seven limousines were the upside-down portraits of King Juan Carlos I and all prime ministers of Spain since Franco’s death.

Text: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson / Photos: Alexander Koch

Die effizienten Behältnisse der Warenzirkulation - Container, Kartons, Transportmittel - sowie formale Standards zur Einhegung der Körper und der Würde von Unterprivilegierten wurden Sierras wichtigstes Mittel um zu dokumentieren, wie die Welt in profitable und kontrollierbare Einheiten aufgeteilt und dabei die Selbstbestimmung vieler Menschen beschnitten wird. In einer großen Werkschau rekapitulieren die DEICHTORHALLEN HAMBURG / SAMMLUNG FALCKENBERG ab 7. September nun erstmals insbesondere Sierras skulpturales Vorgehen, das die rationalen Raumkonzepte der Moderne und des Minimalismus auf ihre Repressionsleistung hin überprüft. Sierras jüngstes Projekt für KOW, 40 M3 ERDE VON DER IBERISCHEN HALBINSEL, steht in dieser Kontinuität seines skulpturalen Werkes.

Santiago Sierra ließ 40 Kubikmeter Erdreich, die bei Bautätigkeiten in Bilbao ausgehoben wurden, in 1x1x1 Meter großen Plastiksäcken, sogenannten Big Bags, nach Berlin bringen und bei KOW abladen. Die Herkunft des Materials aus der spanischen Immobilienbranche verweist auf Machtverschiebungen im ökonomischen Gefüge Europas, in dem sich Regionen wie die Iberische Halbinsel zugunsten anderer Regionen – und namentlich Deutschlands – abgewertet sehen. Neue Migrationsbewegungen setzen ein, die der Transport der Erde nachzeichnet. Unter großem Druck schnüren die Länder Südeuropas heute Pakete, in denen sie ihr Humankapital und ihr Gemeingut günstig auf den Markt bringen und systemrelevante Infrastrukturen in Investorenhand geben. Abgepackt in Big Bags, den Billigcontainern des Speditionswesens, steht jeder Kubikmeter Iberischer Erde für den Ausverkauf von Lebensraum und Selbstbestimmung, ja von nationaler Souveränität.

Sierras Werktitel benennt indes kein Land, sondern eine geografische Region. Sein Interesse gilt der Selbstbestimmung von Menschen, nicht von Staaten. Auch diese betrachtet er als opake Container-Konstrukte, die ausschließen, was in ihre Normen nicht passt, und normieren, was sie einschließen. Sierra machte das deutlich, als er 2010 den Nationalpreis für Bildende Kunst mit der Begründung ablehnte, spanischen Interessen nicht zu dienen. 2012 ließ er dann auf den Autodächern einer Limousinen-Parade die umgekehrten, gestürzten Portraits von König Juan Carlos I. und allen spanischen Premierministern seit Franco durch die Innenstadt von Madrid rollen.

Text: Alexander Koch / Fotos: Alexander Koch

Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Bilbao, July 3, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Bilbao, July 3, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Bilbao, July 3, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Bilbao, July 3, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Berlin, July 15/16, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Berlin, July 15/16, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Berlin, July 15/16, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, Berlin, July 15/16, 2013
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, installation view KOW
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, installation view KOW
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, installation view KOW
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, detail
Santiago Sierra, 40m³ Erde von der Iberischen Halbinsel, 2013, 40 plastic Big Bags, Soil, ≈ 100 × 100 × 100 cm each, detail

  • Current
  • Upcoming
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014
  • 2013
  • 2012
  • 2011
  • 2010
  • 2009

Current

Upcoming

2024

exercises in popular gymnastics

, Santiago Sierra
Mar 9 – Apr 13, 2024

Fremdkörper (Am Schwarzenbergplatz, Vienna)

, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Dierk Schmidt, Sharona Franklin, Baseera Khan, Brilant Milazimi, Hana Miletic, Mie Yim
Feb 17 – Mar 23, 2024

My Mountain Has No Summit

, Simon Lehner
Nov 18, 2023 – Feb 25, 2024

2023

Teatro Popular

, Peter Friedl
Sep 15 – Nov 4, 2023

Like a Good, Good, Good Boy

, Hiwa K
Apr 28 – Jul 22, 2023

Casa Negra

, Marco A. Castillo
Mar 17 – Apr 15, 2023

Barbara Hammer & Hudinilson Jr

, Estate of Barbara Hammer, Hudinilson Jr
Mar 17 – Apr 15, 2023

Watching TV in Narva

, Tobias Zielony
Jan 28 – Mar 4, 2023

Das Auto Rosi aber

, Anna Boghiguian, Candice Breitz, Marco A. Castillo, Alice Creischer, Chto Delat, Heinrich Dunst, Anna Ehrenstein, Peter Friedl, Sophie Gogl, Clegg & Guttmann, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Simon Lehner, Renzo Martens, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther
Nov 26, 2022 – Jan 14, 2023

2022

Proof of the Unthinkable

, Mario Pfeifer
Sep 16 – Nov 12, 2022

JOINT VENTURES: Carlos∕Ishikawa, London

Richard Sides – Basic Vision
Sep 16 – Nov 12, 2022

KOW at Sperling, Munich: Various Others 2022

, Anna Ehrenstein, Andrew Gilbert
Sep 10 – Oct 15, 2022

Latest News

Istvan Kantor
Jul 15 – Aug 20, 2022

Canary Archive

, Chto Delat
Jul 15 – Aug 20, 2022

KOW at LA MAISON DE RENDEZ–VOUS, Brussels: Kleine Beestjes

, Sophie Gogl
Jul 6 – Aug 31, 2022

Anna Boghiguian

, Anna Boghiguian
Apr 29 – Jun 25, 2022

Anna Boghiguian / Alice Creischer

, Anna Boghiguian, Alice Creischer
Apr 29 – Jun 25, 2022

BALOT

, CATPC, Renzo Martens
Feb 11 – Apr 8, 2022

The Albanian Conference: Home Is Where The Hatred Is

, Anna Ehrenstein, feat. DNA, Fadescha, Rebecca-Pokua Korang
Nov 12, 2021 – Jan 29, 2022

Idea / Ideal

, Marco A. Castillo
Nov 12, 2021 – Jan 29, 2022

2021

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 10 – Oct 31, 2021

The Bell Project

, Hiwa K
Jun 18 – Jul 24, 2021

Joint Ventures: Felix Gaudlitz, Vienna

Milena Büsch, Simon Lässig, Vera Lutz
Jun 18 – Jul 24, 2021

Jars

, Sophie Gogl
May 1 – Jul 24, 2021

What must not be, cannot be

, Mario Pfeifer
May 1 – Jun 12, 2021

Joint Ventures: Galerie nächst St. Stephan Rosemarie Schwarzwälder, Wien

Sonia Leimer – Junks of Joy
May 1 – Jun 12, 2021

Downstairs: Forced Love

, CATPC
Mar 26 – Apr 18, 2021

Permanente Veränderung

, Oswald Oberhuber
Mar 8 – Apr 18, 2021

JOINT ventures: Modern Art, London

Collier Schorr - Day for Night (1992/2021)
Mar 8 – Apr 18, 2021

Online exhibition: works on paper

, Oswald Oberhuber
Feb 1 – Mar 26, 2021

KOLONNEN - hohenzollern ist jetzt ein Verb

, Dierk Schmidt
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Downstairs: Airmail Paintings 186 and 192

, Eugenio Dittborn
Nov 20, 2020 – Jan 30, 2021

Online exhibition: The films

, Eugenio Dittborn
Dec 4, 2020 – Jan 31, 2021

2020

Online exhibition: One night in a social network

, Chto Delat
Oct 4 – Dec 4, 2020

Would You Like to Meet Your Neighbor?

, Estate of Barbara Hammer
Sep 11 – Nov 7, 2020

Downstairs: Two recent films

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Aug 15, 2020

Online exhibition: The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Downstairs: Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie

Henrike Naumann
Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony, Henrike Naumann
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

Close