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Yours, KOW

Tina Schulz

, Tina Schulz

Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

DeutschEnglish

In ancient India, the board-and-dice game “Snakes and Ladders” stood for the power of fate, for strokes of luck and setbacks people can only humbly accept as they come. On their path from the starting square to the finish, players are frequently lifted forward (when they encounter a ladder) or thrown back (when they step on a snake). Strategic skill is of no avail; victory is a matter of pure luck.

Das Würfelbrettspiel „Schlangen und Leitern“ stand im alten Indien für die Macht des Schicksals, für Glück und Rückschläge, die Menschen nur in Demut hinnehmen können, so wie sie kommen. Beim Weg von Start zum Ziel werden die Spieler immer wieder vorwärts geworfen (wenn sie auf eine Leiter treffen) oder zurück (wenn sie auf eine Schlange treten). Strategisches Können hilft da nichts. Der Sieg ist reiner Zufall.

Tina Schulz adopts formal elements from the board for a seventeen-part series of graphite drawings in which they gradually dissolve. Working with unvarying building blocks—squares and wavy lines—she assembles her decompositions like variations on the theme of captivity in a systemic infinite loop. She takes what lends the game its fate-like structure—the continual return of circular movements through space and time—and applies it to the space of graphical perception, as well as to the overall conception of her first solo exhibition at KOW.

The artist, who was born in 1975, uses the two interlocking L-shaped spaces of the gallery’s architecture to interweave the perception of time, space, and imagery by hewing to a small set of rigorous formal principles, tying it back into itself from exhibit to exhibit. The show opens with a sculptural ensemble that, like a mise en abyme, an image containing a replica of itself, recapitulates the surrounding architecture, rearranging it as a minimalist architectonic body. Next to it, a monitor reflects the movement the visitors to the gallery perform as they walk through the exhibition—from the ground floor down to the basement and back to the ground floor—as a textual animation of a simple logical operation: as the movement From A to B and Back Again to A. As we embark on a tour of the show, our standpoint A is in the present; at the point in time B, however, it will already be behind us—and on the other hand, still before us. If we were to repeat the circular movement From A to B and Back Again to A, moreover, A would already have been both in the past and in the future once before as we reach B a second time, and depart it; etc.

Tina Schulz übernimmt Formelemente des Spielbretts in eine 17-teilige Reihe von Graphitzeichnungen und löst sie darin allmählich auf. Aus den immergleichen Bausteinen – Quadraten und Wellenlinien – setzt sie ihre Dekompositionen zusammen wie Variationen auf die Gefangenschaft in einer systemischen Endlosschlaufe. Was dem Spiel seine schicksalhafte Struktur gibt, die stete Wiederkehr raumzeitlicher Kreisbewegungen, überträgt sie auf den grafischen Wahrnehmungsraum und zugleich auf die Gesamtkonzeption ihrer ersten Einzelausstellung bei KOW.

Die zwei L-förmig ineinandergreifenden Raumvolumen der Galeriearchitektur nutzt die 1975 geborene Künstlerin, um Zeit-, Raum- und Bildwahrnehmung entlang weniger, strenger Formprinzipien miteinander zu verschränken und von Exponat zu Exponat immer wieder kurzzuschließen. Wie eine mise en abyme, ein Bild, das sich noch einmal selbst enthält, rekapituliert ein Skulpturenensemble anfangs die umgebende Architektur und ordnet sie als minimalistischen Raumkörper neu an. Die Bewegung, die Besucher der Galerie vollziehen, während sie die Ausstellung vom 1. Stock hinab in das Kellergeschoss und wieder zurück in den 1. Stock durchschreiten, findet sich daneben auf einem Monitor als Textanimation einer einfachen logischen Operation gespiegelt: Als die Bewegung Von A nach B und wieder zurück zu A. Während unser Standpunkt A zu Beginn des Ausstellungsrundgangs in der Gegenwart liegt, wird er zum Zeitpunkt B einerseits schon hinter uns liegen – zugleich aber auch noch vor uns. Wiederholten wir die Kreisbewegung Von A nach B und zurück nach A, würde A zudem schon einmal in der Vergangenheit wie auch in der Zukunft gelegen haben, während wir B ein zweites Mal erreichen – und wieder verlassen; etc.

Tina Schulz, Beschreibung der temporalen Relation zweier Punkte auf einer Kreisbahn, 2011, Title page and video loop, Detail
Tina Schulz, exhibition view, KOW, 2011
DeutschEnglish

Only he controls time who already knows how what is emerging passes.

Nur wer bereits weiß, wie das Kommende vergeht, kontrolliert die Zeit.

In this manner, Tina Schulz’s exhibition develops moments of (repetitive) temporal synchronicity. It layers past and future, capturing us in spatiotemporal loops of perception, apprehending our sense of time in circular inferences that often elude everyday perception even as they are of systemic relevance to the present. That is illustrated by a picture Tina Schulz outlines in words in another textual animation installed in the basement. In 1830, Joseph Michael Gandy drew a bird’s-eye view of the Bank of England’s new building, which was about to be completed. Yet he showed the construction site of the financial institution’s home as an expanse of rubble. The British national bank’s building site—in ruins? Gandy in fact idealized the rise of the banking house precisely by anticipating its future downfall, casting it in the enveloping sublime light of Romanticism. Only he controls time who already knows how what is emerging passes. And only he who already sees how tomorrow ends can do business with that knowledge today. The picture of the newly constructed bank as a ruin shows past and future hand in hand, elevating the credit institution’s fate above the imponderables of history—an aspiration of (financial) modernism whose presumptuousness we are familiar with.

Tina Schulz integrates the description of Gandy’s picture into her animated film Das Grundgerüst as one of three text loops running in parallel that tie the beholder’s perception of time back to experience in the here and now. She lets the flow of language mirror itself, interweaving it with the reader’s (imaginary) movement through space. Relying on very simple visual means, Schulz’s film as well as her exhibition grasp the performative nature of all cognition as the circular movement of a subject from seeing to interpretation and back to seeing, from action to understanding and back to action. A movement that orients itself in time and space without ever arriving in them altogether: reality is an imagination that incessantly reaches forward and backward within spatiotemporal coordinates. The moment is recollection and projection.

Tina Schulz was born in Munich in 1975. She lives and works in Brussels.

Text and photos: Alexander Koch

So entwickelt Tina Schulz’ Ausstellung, während wir sie sehen, Momente (wiederholter) zeitlicher Synchronizität. Sie schichtet Vergangenheit und Zukunft, fängt uns in raumzeitlichen Wahrnehmungsschleifen. Sie erfasst unser Zeitempfinden in Zirkelschlüssen, die der alltäglichen Erfahrung oft entgehen und doch für die Gegenwart von systemischer Relevanz sind. Das macht ein Bild deutlich, das Tina Schulz in einer weiteren Textanimation in Worten skizziert, die sich im Untergeschoss befindet. Joseph Michael Gandy zeichnete 1830 den Neubau der Bank of England kurz vor dessen Fertigstellung aus der Vogelperspektive. Er zeigte den Bauplatz des Finanzinstituts indes als Ruinenlandschaft. Die Baustelle der britischen Nationalbank – in Trümmern? Tatsächlich idealisierte Gandy die Entstehung des Bankhauses gerade dadurch, dass er dessen künftigem Verfall schon vorgriff und ihn ganz in das erhabene Licht der Romantik hüllte. Nur wer bereits weiß, wie das Kommende vergeht, kontrolliert die Zeit. Und nur wer schon sieht, wie das Morgen endet, kann damit heute Geschäfte machen. Im Bild des Bankenneubaus als Ruine reichen sich Vergangenheit und Zukunft die Hand, erhebt sich das Schicksal der Kreditanstalt über die Unwägbarkeiten der Geschichte – ein Anspruch der (Finanz-)Moderne, dessen Vermessenheit bekannt ist.

Tina Schulz lässt die Beschreibung von Gandys Bild in ihren Animationsfilm Das Grundgerüst als eine von drei Textschleifen einfließen, die parallel verlaufen und die Zeitwahrnehmung der Betrachterinnen und Betrachter an die Erfahrung im Hier und Jetzt rückkoppeln. Sie lässt dabei den Fluss der Sprache sich selbst spiegeln und verwebt ihn mit der (imaginären) Bewegung des Lesers durch den Raum. Mit einfachsten bildnerischen Mitteln erfassen Schulz’ Film wie auch ihre Ausstellung den performativen Charakter jeder Erkenntnis als die zirkuläre Bewegung eines Subjekts vom Sehen zum Deuten und zurück zum Sehen, vom Handeln zum Verstehen und zurück zum Handeln. Eine Bewegung, die sich in Zeit und Raum orientiert, ohne je ganz darin anzukommen: Die Realität ist eine Vorstellung, die innerhalb raumzeitlicher Koordinaten ständig vor- und zurückgreift. Der Augenblick ist Erinnerung und Projektion.

Tina Schulz, 1975 geboren in München, lebt und arbeitet in Brüssel.

Text und Fotos: Alexander Koch

Tina Schulz, o.T., 2011, Wood, dispersion paint, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Wood, dispersion paint, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Wood, dispersion paint, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Wood, dispersion paint, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Wood, dispersion paint, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Graphite dust on wall, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Graphite dust on wall, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Graphite dust on wall, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, o.T., 2011, Graphite dust on wall, detail
Tina Schulz, o.T., 2011, Graphite dust on wall, detail
Tina Schulz, o.T. (Ladders and Snakes), 2011, Graphite on paper, 71x71 cm
Tina Schulz, o.T. (Ladders and Snakes), 2011, Graphite on paper, 71x71 cm
Tina Schulz, o.T. (Ladders and Snakes), 2011, Graphite on paper, 71x71 cm
Tina Schulz, exhibition view, KOW, 2011
Tina Schulz, Das Grundgerüst, 2011, Video loop
Tina Schulz, Das Grundgerüst, 2011, Video loop
Tina Schulz, Das Grundgerüst, 2011, Video loop
Tina Schulz, Das Grundgerüst, 2011, Video loop
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OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
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, Clemens von Wedemeyer
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, The Cabinet of Ramon Haze
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, Michael E. Smith
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Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
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, Oswald Oberhuber
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Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
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Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony, Henrike Naumann
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
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Maskirovka

, Tobias Zielony
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, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
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, Michael E. Smith
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On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
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The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

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, Heinrich Dunst
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Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
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Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

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Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
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A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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