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Yours, KOW

The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer

Apr 7 – May 31, 2020

DeutschEnglish

“The crowd not only acts upon the human being who is inside it and exposed to it, its agency within him persists when he is alone and isolated, and its effect on him is sometimes strongest in his greatest isolation.” [1]

„Die Masse wirkt nicht nur auf den Menschen, der sich in ihr befindet und ihr ausgesetzt ist, sie wirkt auch in ihm nach, wenn er allein und isoliert ist, und in seiner größten Isolierung wirkt sie manchmal am stärksten.“ [1]

DeutschEnglish

Clemens von Wedemeyer’s new films undertake a probing exploration of the phenomenon of human crowds. What happens when they grow exponentially? How can their behavior be predicted, and how can it be controlled? What distinguishes digital hordes from physical ones? And how is the individual human being part of a crowd, or many crowds, even in isolation?

Die neuen Filme Clemens von Wedemeyers vertiefen den Blick auf das Phänomen menschlicher Massen. Was geschieht, wenn sie exponentiell anwachsen? Wie lässt sich ihr Verhalten vorhersagen, wie kontrollieren? Was unterscheidet digitale Horden von physischen? Und wie ist der einzelne Mensch auch in Isolation noch Teil einer, oder vieler, Massen?

The current situation lets us see the themes of Majorities, a recent exhibition of Wedemeyer’s work at Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig, and In Gesellschaft (In Society), a show at Kunstmuseum Luzern that closed in February, in a different light. In collaboration with Clemens von Wedemeyer, KOW releases the films from the Berlin-based artist’s most recent cycle in the inaugural presentation of a new series of KOW ISSUES ONLINE.

The centerpiece of Wedemeyer’s new film cycle, 70.001, is a reconstruction in the digital realm of the Monday demonstrations that filled the streets of Leipzig in October 1989. But two key differences set the computer simulation of the mass movement apart from the historic events: The crowd is flowing through the digital Leipzig of today. And it doesn’t disperse in the evening as people go home. The algorithms don’t need a break and, day after day, add new protesters to yesterday’s crowd. Soon enough the streets are packed as far as the eye can see with animated clones, turning the demonstration into a viral sea of stereotyped bodies. Is there actually a will that propels them? And if so, what do they want? Is their behavior preprogrammed?

Bis Februar diesen Jahres zeigten die Galerie für zeitgenössische Kunst Leipzig und das Kunstmuseum Luzern Wedemeyers Ausstellungen Mehrheiten bzw. In Gesellschaft, die heute inhaltlich noch einmal in neuem Licht erscheinen. In Zusammenarbeit mit Clemens von Wedemeyer veröffentlicht KOW die Filme aus dem jüngsten Werkzyklus des Berliner Künstlers als Auftakt einer neuen Reihe von KOW ISSUES Online.

Die zentrale Arbeit in Wedemeyer neuem Filmzyklus, 70.001, rekonstruiert im digitalen Raum die Montagsdemonstrationen auf den Leipziger Straßen im Oktober 1989. Doch etwas unterscheidet die Computersimulation der Massenbewegung von den historischen Ereignissen: Die Menge durchströmt das digitale Leipzig von heute. Und sie löst sich am Abend nicht wieder auf, um nach Hause zu gehen. Die Algorithmen brauchen keine Pause und fügen jeden Tag den Demonstrant*innen von Gestern weitere hinzu. Bald sind die Straßen bis zum Horizont überfüllt mit animierten Klonen, wird die Demo zu einem viralen Meer stereotyper Körper. Liegt ihnen eigentlich ein Wille zugrunde? Was wollen sie? Ist ihr Verhalten vorprogrammiert?

exhibition view Clemens von Wedemeyer, In Gesellschaft, Kunstmuseum Luzern 2019, Photo by Clemens von Wedemeyer, curateted by Fanni Fetzer
exhibition view Clemens von Wedemeyer, In Gesellschaft, Kunstmuseum Luzern 2019, Photo by Clemens von Wedemeyer, curateted by Fanni Fetzer

Wedemeyer presents his animation in the form of a video wall set up in the gallery space. For viewers who now stream it on their computers at home, it raises another question: Will we one day send our digital avatars out to demonstrate in virtual streets while staying at home ourselves? Will the digital political public of the future organize Monday demonstrations in the data space? And has that future perhaps already arrived?

In Transformation Scenario, a trust-inspiring voice speaking in a soothing tone summarizes the latest science on the behavior of crowds and individuals—from riots to Woodstock. As powerful cinematic footage fills the screen—simulations involving large numbers of extras evoking a menacing power of the multitude that might infect any society—the voice touts a new understanding of the human being: someone who, when caught up in a complex situation, no longer needs to decide for himself or herself what to do. The insights of mass psychology, the voice argues, now make automated control of the individual possible, relieving him or her of all anxiety, doubt, and uncertainty. Guided by artificial intelligence, every one of us can at long last be free and completely himself or herself, the promotional clip promises.

Crowd Control is a simulation software designed for police and military forces and security services that enables the user to control the dynamic of mass protests and rehearse countermeasures. Wedemeyer’s film of the same title shows the construction of different model scenarios in which protesters clash with police and the crowd wrests itself free of the state apparatus’s iron embrace. Or it doesn’t. Depending on who dominates the game.

Die Form von Wedemeyers Animation ist eine Videowall, die im Ausstellungsraum installiert ist. Beim Online-viewing auf dem heimischen Computer schwingt nun zudem die Frage mit, ob man seinen Web-Avatar einst – oder schon heute – von zuhause aus in eine Demonstrationen auf virtuellen Straßen schicken wird. Wird die digitale politische Öffentlichkeit künftig Montagsdemonstrationen im Datenraum organisieren?

In Transformation Scenario präsentiert eine vertrauenswürdige Stimme in beruhigendem Tonfall neueste Erkenntnisse über das Verhalten von Massen und Individuen – von Woodstock bis zu Viren. Vor dem Hintergrund kraftvoller Bilder des Kinos, die eine von Statisten simulierte, bedrohliche Macht der Vielen evozieren, die jede Gesellschaft infizieren kann, wirbt die Stimme für ein neues Bild des Menschen. Eines Menschen, der in komplexen Situationen nicht mehr selbst entscheiden muss, was zu tun ist. Das Wissen aus der Massenpsychologie erlaube heute die automatisierte Steuerung des Einzelnen, und befreie so das Individuum von Zweifeln und Ungewissheiten. Angeleitet von künstlicher Intelligenz kann jeder endlich frei und ganz er selbst sein.

Crowd Control ist ein Simulationsprogramm für Polizei, Militärs und Sicherheitsdienste, mit dem die Dynamik von Massenprotesten gesteuert und Gegenmaßnahmen trainiert werden können. Wedemeyers gleichnamiger Film zeigt den Aufbau unterschiedlicher Modellszenarien, in denen Demonstrierende und Polizei aufeinandertreffen, und die Menge den Weg aus der Umklammerung des Staatsapparates findet. Oder auch nicht. Je nachdem, wer das Spiel beherrscht.

exhibition view Clemens von Wedemeyer, Mehrheiten, GfZK Leipzig, 2019, Photo by Alexandra Ivanciu, curateted Anna Jehle und Franciska Zólyom
exhibition view Clemens von Wedemeyer, Mehrheiten, GfZK Leipzig, 2019, Photo by Alexandra Ivanciu, curateted Anna Jehle und Franciska Zólyom
exhibition view Clemens von Wedemeyer, Mehrheiten, GfZK Leipzig, 2019, Photo by Alexandra Ivanciu, curateted Anna Jehle und Franciska Zólyom

For Faux Terrain, Wedemeyer staged a scene that interweaves the isolation of a lone protagonist with a seemingly absurd concatenation of mass events, ranging from the Yellow Vests protests to Cold War-era security measures and back to the year 1871, when Switzerland granted asylum to 87,000 French soldiers, the birth of its modern identity as a neutral humanitarian nation. In the present, however, such neutrality gives way to chaos: ambling through the deserted white halls of a museum, the lonely young woman is abruptly swept along by a frenzied crowd aimlessly rushing through the disorienting White Cube.

An accident strikes. But things could be much worse. A few people have sustained light injuries for exercise purposes—a hundred servicemembers are on the scene to assist them. In Wedemeyer’s Katastrophenübung (Disaster Response Drill), the health care system lovingly tends to minor scratches, but also, and more importantly, to itself. The drill without a disaster shines a spotlight on the public authorities’ need for organization at a time of crisis, when communicative and bureaucratic routines cocoon the individuals in a closed society even as each one of them may actually have only himself or herself to depend on.

Wedemeyer’s films prompt us to rethink our own positions in the real, media, and digital spaces of assembly and isolation. The crowd, in the sense of an impulsive collective of affected bodies and stirred emotions, is a constant presence today, both a menace and potential source of solidarity. The regulation and control of those bodies and emotions and their agency will be a pivotal issue in the political debates, and likely also the art, of the near future. Wedemeyer’s work is an eye-opening introduction to its complexities.

Text: Alexander Koch

In seiner filmischen Inszenierung Faux Terrain verschränkt Wedemeyer die Isolation einer einzelnen Protagonistin mit einer absurd erscheinenden Kette von Massenereignissen, die von den Protesten der Gelbwesten über Sicherheitsmaßnahmen im Kalten Krieg bis zurück ins Jahr 1871 reichen, als die Schweiz 87.000 französischen Soldaten Asyl gewährte und dabei zu ihrer nationalen Identität als neutraler, humanitärer Staat fand. Doch die Neutralität schlägt in der Gegenwart in Chaos um: die einsame junge Frau wird in den leeren weißen Räumen eines Museums von einer ziellos hastenden Menschenmenge überrannt, die im White Cube keine Orientierung findet.

Ein Unglück geschieht. Aber alles halb so wild. Wenige Menschen wurden probehalber leicht verletzt – eine Hundertschaft an Bediensteten steht ihnen bei. In Wedemeyers Katastrophenübung kümmert sich das Gesundheitswesen liebevoll um kleine Schrammen, vor allem aber um sich selbst. Die Übung ohne Unfall schult den Blick für staatliche Organisationsbedarfe in Krisenzeiten, in denen kommunikative und bürokratische Routinen den Einzelnen umgeben und in eine geschlossene Gesellschaft einbetten, während er, oder sie, tatsächlich vielleicht nur noch sich selbst hat.

Wedemeyers Filme geben Anlass, die eigene Position in den realen, medialen und digitalen Räumen der Versammlung und Vereinzelung neu zu überdenken. Die Masse, verstanden als impulsives Kollektiv ergriffener Körper und Gefühle, erscheint heute so bedrohlich wie solidarisch gegenwärtig. Die Regulierung und Kontrolle ebendieser Körper und Gefühle, und ihrer Handlungsmacht, wird sich in der kommenden Zeit als eines der politischen und wohl auch künstlerischen Kernthemen zeigen, auf das uns Wedemeyer einstimmt.

Text: Alexander Koch

[1] Elias Canetti: Masse und Macht, Hamburger Vorlesungen / Textfassungen 1959-1960. Nachlass Canetti 52, Handschriftenarchiv, Zentralbibliothek Zürich, Seite 13: „Die Masse wirkt nicht nur auf den Menschen, der sich in ihr befindet und ihr ausgesetzt ist, sie wirkt auch in ihm nach, wenn er allein und isoliert ist, und in seiner grössten Isolierung wirkt sie manchmal am stärksten. Das Studium gewisser seelischer Erkrankungen führt hier zu den überraschendsten Resultaten. Der Geist von Schizophrenen und Paranoikern ist von den erstaunlichsten Massen bevölkert, und es ist keineswegs müssig, diese gewissenhaft zu erforschen. Denn gerade in der Paranoia hat man den Nervenpunkt gefunden, wo Masse und Macht sich am engsten berühren.“

70.001, 2019, Video, Farbe, Ton, 17 Min.

TRANSFORMATION SCENARIO 2018, Video, Farbe, Ton, 20 Min.

CROWD CONTROL, 2018, Video, Farbe, Ton, 23 Min.

FAUX TERRAIN, 2019, Video, Farbe, Ton, 21 Min.

KATASTROPHENÜBUNG, 2019, Video, Farbe, Ton, 20 Min.

Credits:

Faux Terrain: Cast: Katrija Lehmann, Liselotte Wechsler, Benjamin Burger, Sabina Aeschlimann, Clarisse Mialet, Garazi Prieto; director and cameraman: Clemens von Wedemeyer; co-director: Eiko Grimberg; assistant director: Lukas Malte Hoffmann; costume design: Sabin Fleck; sound recording: Salome Wüllner; sound editor: Jochen Jezussek; camera assistant: Christan Mathis; editor: Janina Herhoffer co-produced: Kunstmuseum Lucerne

Crowd Control: Programming: V step, Netherlands; co-director: Lukas Malte Hoffmann

Katastrophenübung: Camera: Clemens von Wedemeyer, Clara Wieck; Editing: Jonas Brinker > An exercise carried out by the Arbeiter-Samariter-Bund Deutschland e.V

70.001: CGI: celluloid VfX; VFX supervisor: Holger Hummel; CG supervisor: Simon Richter; CG artists: Paul Janssen, Alex Nietzold, Leon Petersohn; compositing artist: Matthias Wäsch; coordination: Sara Sarmiento; sound design: Niklas Kammertöns, Neuton Berlin; studio assistants: Lukas Malte Hoffmann, Alima de Graaf; production manager: Tina Maria Mersmann > Sponsored by Medienboard Berlin Brandenburg

Transformation Scenario: Voices: Megan Gay, Ian Dickinson, Editor: Janina Herhoffer, Clemens v. Wedemeyer, Studio manager: Lukas Hoffmann, Research: Alima de Graaf , Studio assistant: Kristýna Strejcovská , Dramaturgical advice: Alex Scrimgeour, Janina Herhoffer, Sound recordings: Studio Funk, Berlin, Sound design: Jochen Jezussek, Additional Camera: Anne Misselwitz, Color grading: Unai Rosende at VOLTE SLAGEN, Michel Balagué, Special thanks to: Dr. David Bierbach, Fanni Fetzer, Sandro Gaycken, Bernhard Hafner, Prof. Dirk Helbing, Prof. Jens Krause, Lukas Schmeck, Christian Schulze, Ieva Laube, Olga Sivel, Ioli Tzanetaki, Katerina Gregos, co-produced by the Riga Biennial, Kunstmuseum Luzern with support from Chicago Architecture Biennial

Mehrheiten in der GFZK Leipzig kuratiert von Anna Jehle und Franciska Zólyom
In Gesellschaft im Kunstmuseum Luzern kuratiert von Fanni Fetzer

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Current

Upcoming

2020

ONLINE EXHIBITION: One night in a social network

, Chto Delat
Oct 4 – Nov 28, 2020

Would You Like to Meet Your Neighbor?

, Estate of Barbara Hammer
Sep 11 – Nov 7, 2020

Downstairs: Two recent films by Tobias Zielony

, Tobias Zielony
Sep 11 – Nov 7, 2020

OUT OF THE DARK II

, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, The Cabinet of Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
May 23 – Aug 15, 2020

The Illusion of a Crowd

, Clemens von Wedemeyer
Apr 7 – May 31, 2020

Labour

, Candice Breitz
Feb 29 – Apr 30, 2020

Machines to change the world

Elena Asins
Feb 15 – Mar 14, 2020

Maschinen zur Veränderung der Welt

, The Cabinet of Ramon Haze
Feb 15 – Mar 14, 2020

TOASTED ANGELS, SOUNDS OF STEEL

, Estate of León Ferrari
Nov 23, 2019 – Feb 1, 2020

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 13, 2019 – Jan 25, 2020

2019

Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
Sep 7 – Nov 9, 2019

Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
May 31 – Jul 27, 2019

Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
Apr 26 – Jul 27, 2019

Make up

, Tobias Zielony
Mar 2 – May 18, 2019

Ostalgie

, Henrike Naumann
Feb 2 – Apr 28, 2019

His Master's Voice

, Alice Creischer
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Crusoe

, Eugenio Dittborn
Nov 24, 2018 – Jan 19, 2019

Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Henrike Naumann, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
Apr 28 – Jul 21, 2018

Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, The Cabinet of Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Estate of Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, The Cabinet of Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Estate of Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Estate of Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Estate of Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Estate of Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz

, Tina Schulz
Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Estate of Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, The Cabinet of Ramon Haze, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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