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Yours, KOW

Things, Not Words

, Heinrich Dunst

Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

DeutschEnglish

Something is clawing away at the foundations. Swarms of thinkers are busy undermining a worldview in which the human being sits at the center. What Sloterdijk once portrayed polemically as the degressive line of development from God to man and from man to Smurf might be described as a series of narcissistic wounds dealt to the Western subject: Copernicus shattered the illusion that the universe revolved around the earth; Kant pulled the plug on the belief that cognition is more than what is going on in our heads; Freud demonstrated that we are not even masters in those same heads;

Da kratzt etwas am Fundament. Schwärme von Denkern untergraben derzeit ein Weltbild, in dessen Mitte der Menschen sitzt. Was Sloterdijk einmal polemisch als die absteigende Entwicklungslinie vom Gott zum Menschen und vom Menschen zum Schlumpf bezeichnet hat, könnte man als eine Reihe narzisstischer Kränkungen des abendländischen Subjekts beschreiben: Kopernikus zerbrach die Illusion, das Universum kreise um die Erde; Kant machte Schluss mit dem Glauben, Erkenntnis sei mehr als das, was sich in unserem Kopf abspielt; Freud zeigte, dass wir selbst in unserem eigenen Kopf nicht Herr im Haus sind;

and now we are being told that we have vastly overestimated the difference between human being and coffeemaker. For the longest time, the social world was believed to be populated by subjects, and reality was what these subjects comprehended—language being the paradigmatic instrument of comprehension. But this guiding idea of Western thought has started to unravel, and the era of anthropocentrism is crumbling. Does that make us Smurfs? Who knows.

Climate change, financial-market algorithms, artificial intelligence—we now often describe complex issues like these as networks of relations: as interactions between material and immaterial objects and events. Things and signifiers, concepts and systems are said to play a role as social actors, to be no less dynamic in the pursuit of their interests than we ourselves. The traditional relation between subject and object, man and world, is stretched to its limits and put to the test. One of the experts manning the test stand is Heinrich Dunst. The Viennese artist’s exhibition ventures forward into a paradigm shift currently under debate; known as the material turn, it proposes a reevaluation of the part things play in reality as we experience it and as it has meaning to us. Relying on simple means, Dunst experiments with a model of perception that immerses our gaze and our thinking in an experiential situation in which subject-object relations and the linguistic forms operative in them cast off the straitjacket of anthropocentrism.

und nun sagt man uns, dass wir den Unterschied zwischen dem Menschen und einer Kaffeemaschine maßlos überschätzt haben. Lange galt die soziale Welt als eine von Subjekten bewohnte und die Realität als das, was diese Subjekte – vor allem sprachlich – als solche begreifen. Doch nun wankt dieser abendländische Leitgedanke und das anthropozentrische Zeitalter bröckelt. Ob uns das zu Schlümpfen macht ist ungewiss.

Klimawandel, Finanzmarktalgorithmen, künstliche Intelligenz, solch komplexe Angelegenheiten werden heute oft als Beziehungsnetzwerke beschreiben: als Interaktionen von materiellen und immateriellen Objekten und Ereignissen. Dingen und Zeichen, Konzepten und Systemen wird dabei eine Rolle als soziale Akteure zugedacht, die ebenso handeln und ihre Interessen verfolgen wie wir selbst. Das klassische Verhältnis von Subjekt und Objekt, Mensch und Welt kommt dabei an seine Grenzen und gerät auf den Prüfstand. Auf diesem Prüfstand arbeitet auch Heinrich Dunst. Die Ausstellung des Wieners bewegt sich hinein in einen Paradigmenwechsel, der aktuell als Material Turn diskutiert wird und eine Neubewertung der Rolle der Dinge in der menschlichen Erfahrungs- und Bedeutungsrealität vollzieht. Dunst experimentiert mit einfachen Mitteln an einem Wahrnehmungsmodell, das unseren Blick und unser Denken in eine Erfahrungslage bringt, in der sich Subjekt-Objekt-Verhältnisse und darin wirkende Sprachformen aus der anthropozentrischen Verhaftung lösen.

Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016, Mixed media
DeutschEnglish

Formal and conceptual correspondences perpetually cross each other, introducing the contemplation into an open linguistic-formal system that is subject to different criteria at different times.

Stattdessen durchkreuzen sich formale und konzeptionelle Korrespondenzen fortwährend und führen die Betrachtung ein in ein offenes Sprachformsystem, das zu verschiedenen Zeitpunkten unterschiedlichen Kriterien folgt.

The eleven objects Heinrich Dunst has brought to Berlin for his second exhibition at KOW generate a semantic field that dispels the commanding authority of our own seeing and understanding. Taken by itself, each of the installation’s components would seem to be semantically underdetermined and hardly merit the term “work,” but the interrelations between them are so multifaceted that their function and purport in the overall context proliferate interminably. No reading can exhaust the ensemble; its semantic complexity makes a conclusive interpretation of what the beholder sees virtually impossible. Formal and conceptual correspondences perpetually cross each other, introducing the contemplation into an open linguistic-formal system that is subject to different criteria at different times. As a consequence, the work seems to range entirely in the present, in forever new language games.

But more than anything else, what makes Dunst’s experimental arrangement interesting is this: while the linguistic capacities of the objects and their interactions are amenable to scrutiny, the beholder’s cognitive faculties start to falter. Correspondences between what he or she perceives and its verbal representation are never more than temporary and speculative; they are overwritten at the next moment. An intranslatability emerges between things and language, an indefinable non-representational relation. Yet in Dunst’s staging, such incongruence is not a failure but the performative dimension of subject-object displacements. Their significance remains porous, evanescent, and pertinent to the now; any totality, including the totality of a subject-centric conception of reality, is revealed to be inadequate to the matter at hand.

Text: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson / Photos: Ladislav Zajac

Die elf Objekte, die Heinrich Dunst für seine zweite Ausstellung bei KOW mitgebracht hat, erzeugen ein semantisches Feld, in dem sich die Souveränität des eigenen Schauens und Erkennens verlieren. Während die einzelnen Bestandteile der Installation für sich genommen in ihrer Bedeutung unterdeterminiert erscheinen und kaum als Werke auffassen lassen, stehen sie zugleich in so vielfältigen Relationen zueinander, dass sich ihre Funktion und ihr Sinn im Gesamtzusammenhang vervielfältigen. Die Lektüre des Ensembles ist unabschließbar, seine semantische Komplexität lässt eine Ausdeutung des Gesehenen kaum zu. Stattdessen durchkreuzen sich formale und konzeptionelle Korrespondenzen fortwährend und führen die Betrachtung ein in ein offenes Sprachformsystem, das zu verschiedenen Zeitpunkten unterschiedlichen Kriterien folgt. In Konsequenz scheint sich die Arbeit ganz im Jetzt zu bewegen, in Sprachspielen, die sich laufend erneuern.

Was aber Dunsts Modellanordnung vor allem interessant macht, ist dies: Während sich sehr wohl die Sprachfähigkeit der Objekte und ihrer Interaktionen studieren lässt, geraten die Worte der BetrachterInnen hingegen ins Schlingern. Korrespondenzen zwischen dem Wahrgenommen und dessen sprachlicher Darstellung bleiben stets nur temporär und insofern spekulativ, als sie bereits im nächsten Moment überschrieben werden. Zwischen den Dingen und der Sprache erscheint eine Unübersetzbarkeit, ein nicht fixierbares, nicht-repräsentationales Verhältnis, das Dunst nicht als Scheitern inszeniert, sondern als die performative Dimension von Subjekt-Objekt-Verschiebungen. Deren Sinn bleibt porös, flüchtig und aktuell, jede Totalität, auch die eines subjektzentrierten Realitätsbegriffs, erweist sich als in der Sache unangemessen.

Text: Alexander Koch / Fotos: Ladislav Zajac

Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016, Mixed media
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016, Mixed media
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)
Heinrich Dunst, Things, Not Words, 2016 (Detail)

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, Candice Breitz, Chto Delat, Clegg & Guttmann, Alice Creischer, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Ramon Haze, Hiwa K, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Oswald Oberhuber, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Santiago Sierra, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, CATPC, Anna Ehrenstein, Christoph Schäfer
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, Michael E. Smith
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Stadtschlawinereien

, Alice Creischer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Brandlhuber+, Larissa Fassler, Adelita Husni-Bey, Peng!, Andrea Pichl, Andreas Siekmann, Bárbara Wagner & Benjamin de Burca, Weekend & Plaste, et al.
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Oberhuber. Un futuro.

, Oswald Oberhuber
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Clegg & Guttmann and Franz Erhard Walther

, Clegg & Guttmann, Franz Erhard Walther
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Make up

, Tobias Zielony
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Henrike Naumann
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, Alice Creischer
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Crusoe

, Eugenio Dittborn
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Contribution to Light. The Early Works of Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Sep 13, 2018 – Jan 31, 2019

2018

Was euch am Leben hält, ist, was bei uns zu Asche zerfällt *

, Alice Creischer, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Tobias Zielony, Henrike Naumann
Sep 8 – Nov 10, 2018

EL OTRO, EL MISMO / THE OTHER, THE SAME

Los Carpinteros
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Maskirovka

, Tobias Zielony
Mar 24 – Apr 15, 2018

Double Bodies

, Frédéric Moser & Philippe Schwinger
Feb 10 – Mar 17, 2018

Hotel Résistance

Ahmet Öğüt
Nov 25, 2017 – Jan 28, 2018

2017

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Sep 16 – Nov 5, 2017

Love Story

, Candice Breitz
Apr 29 – Jul 30, 2017

On the Possibility of Light

, Chto Delat
Feb 18 – Apr 9, 2017

On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
Dec 1, 2016 – Apr 15, 2017

The Cabinet of Ramon Haze

, Ramon Haze
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

Things, Not Words

, Heinrich Dunst
Nov 19, 2016 – Jan 29, 2017

2016

Barbara Hammer & Oswald Oberhuber

, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
Sep 17 – Nov 6, 2016

Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Ramon Haze
Jun 26 – Jul 31, 2016

The Citizen

, Tobias Zielony
Apr 30 – Jun 12, 2016

This Lemon Tastes of Apple

, Hiwa K
Apr 30 – Jun 12, 2016

Broken Windows 6.3

, Dierk Schmidt
Mar 12 – Apr 16, 2016

Cast Behind You The Bones Of Your Mother

, Clemens von Wedemeyer
Dec 19, 2015 – Feb 27, 2016

2015

Left To Our Own Devices

Hito Steyerl
Sep 17 – Dec 5, 2015

A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Screening program
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
May 2 – Jun 25, 2015

A Lucky Day

, Renzo Martens, CATPC
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule. Artistic Report on Catastrophes and Utopia

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Barbara Hammer
Jan 10 – Feb 14, 2015

Dream Lovers. The Films 2008–2014

, Tobias Zielony
Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

2014

Dämmstoffe

, Heinrich Dunst
Nov 1 – Dec 18, 2014

Pinturas Aeropostales

, Eugenio Dittborn
Sep 13 – Nov 23, 2014

Cool Drink on a Hot Day

, Chris Martin
May 3 – Jul 27, 2014

In The Stomach Of The Predators

, Alice Creischer
Mar 1 – Apr 19, 2014

2013

Körperformen

, Franz Erhard Walther
Nov 30 – Feb 13, 2013

40 cbm Of Earth From The Iberian Peninsula

, Santiago Sierra
Sep 14 – Oct 30, 2013

Michael E. Smith II

, Michael E. Smith
Apr 27 – Jul 13, 2013

Dignity

, Barbara Hammer
Feb 16 – Apr 14, 2013

Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Barbara Hammer, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony, Zanny Begg, Joseph Beuys, Arno Brandlhuber, Ines Doujak, Philippe Halsman, Adrian Piper, Pussy Riot, Christoph Schlingensief, Andreas Siekmann, Santiago Sierra, Andreas Slominski, Sean Snyder
Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

2012

Im Archipel

Arno Brandlhuber
Sep 8 – Oct 21, 2012

Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
Apr 27 – Jul 22, 2012

Manitoba

, Tobias Zielony
Feb 3 – Apr 15, 2012

Tina Schulz


Nov 5, 2011 – Jan 28, 2012

2011

A Formal Film In Nine Episodes, Prologue & Epilogue

, Mario Pfeifer
Sep 10 – Oct 28, 2011

Social Violence

, Santiago Sierra, Cady Noland
Apr 30 – Jul 29, 2011

Barbara Hammer

, Barbara Hammer
Feb 12 – Mar 17, 2011

Franz Erhard Walther

, Franz Erhard Walther
Nov 6, 2010 – Feb 11, 2011

2010

Chris Martin

, Chris Martin
Sep 11 – Oct 24, 2010

Michael E. Smith

, Michael E. Smith
Jun 12 – Jul 25, 2010

Vele, Zgora

, Tobias Zielony
May 1 – Jun 5, 2010

The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
Jan 23 – Apr 22, 2010

Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Ramon Haze, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Famed, Markus Dressen, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Eiko Grimmberg/ Arthur Zalewski, Mark Hamilton, Ramon Haze, Oliver Kossack, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau (Marcel Bühler, Alexander Koch), Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Ramon Haze, Mario Pfeifer, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony, Peggy Buth, Jan Caspers/ Anne König/ Jan Wenzel, Chat, Markus Dressen, Famed, Till Gathmann, Lina Grumm, Andreas Grahl, Henriette Grahnert, Mark Hamilton, Bertram Haude, Oliver Kossack, Andrea Legiehn, Thomas Lüer, Claudia Annette Maier, Ulrich Polster, Julius Popp, schau-vogel-schau, Julia Schmidt, Tilo Schulz, spector cut+paste, Christoph Weber, Arthur Zalewski
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)


Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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