Paintings, silkscreen prints and textile collages, folded and inserted into envelopes in Santiago de Chile, sent around the globe, then pulled from the envelopes, unfolded and assembled on our walls, the traces of their travels carefully preserved.
Gemälde, Siebdrucke und Textilcollagen, gefaltet und in Umschläge gesteckt in Santiago, Chile, durch die Welt geschickt, dann aus den Umschlägen gezogen, entfaltet und an unseren Wänden montiert, die Spuren ihrer Reise sorgfältig bewahrt.
Whereas innumerable pictures are on their way around the globe, in analogue or digital formats, and many of them are packed up somewhere and unpacked somewhere else, the process of travelling is immanent to Dittborn’s art. Circulation is its purpose, being wrapped up and shipped defines its formal structure, and it continually connects signs, times, and people, only to separate them again.
The entire oeuvre is a permanent state of transit. Beginning in 1986, Dittborn used the international postal system to escape censorship and the geographical and cultural isolation of Chile under Pinochet’s dictatorship and participate in the global exhibition circuit. And also looking into the mail we find fragments of historic sources from Chile’s past and their echoes sweeping the panels of fabric, to be refracted by their physical substance and semiotic inventory.
Während unzählige Bilder andauernd, analog oder digital, rund um den Globus unterwegs sind und viele von ihnen irgendwo eingepackt und irgendwo anders wieder ausgepackt werden, ist der Prozess des Reisens der Kunst Dittborns immanent. Die Zirkulation ist ihr Ziel, das Verpacken und Verschicken bestimmt ihre formale Struktur, sie verbindet fortwährend Zeichen, Zeiten und Menschen nur um sie wieder zu trennen. Das ganze Werk ist ein permanenter Transitzustand.
Ab 1986 nutzte Dittborn das internationale Postsystem, um der Zensur und der geografischen und kulturellen Isolation Chiles unter Pinochets Diktatur zu entkommen und am globalen Ausstellungskreislauf teilzuhaben. Und auch wenn wir in die Post hineinschauen, finden wir Fragmente historischer Quellen aus der chilenischen Vergangenheit und ihr Echo, das die Stoffbahnen durchzieht, um sich an deren Materie und Zeichenbestand zu brechen.
- Current
- Upcoming
- 2024
- 2023
- 2022
- 2021
- 2020
- 2019
- 2018
- 2017
- 2016
- 2015
- 2014
- 2013
- 2012
- 2011
- 2010
- 2009