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Yours, KOW

, Alice Creischer, Chto Delat, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony

Believers

Nov 10, 2012 – Feb 3, 2013

DeutschEnglish

The right to blasphemy should become a human right. The special right to the protection of religious sentiments, by contrast, should not. Trampling on such feelings is not a very empathetic thing to do, but the fact that they seem to be particular sensitive is not the fault of those who do not share that sensitivity.

Das Recht auf Blasphemie sollte ein Menschenrecht werden. Das Recht auf den Schutz religiöser Gefühle hingegen nicht. Auf solchen Gefühlen herumzutrampeln ist nicht sehr feinsinnig, dass sie aber besonders reizbar scheinen ist kein Verschulden derjenigen, die diese Reizbarkeit nicht teilen.

Everyone is free to keep Golden Calves in the privacy of their own home. In the public sphere, however, it must be permissible to laugh about them, ridicule them, and even offend them. Articles of faith are not very susceptible to fact-based discussion without a predetermined outcome, and so it is virtually impossible to impose rational limitations on their critique. That, after all, is what faith is: defending something even when everything that speaks for it has been refuted.

The believer persists even when the ground beneath his feet falls away. Faith establishes regimes or falls in line behind them. It lends a totalitarian face to the indefinable, creates spaces devoid of argument, places without discourse, and a thinking that knows no alternatives. Believers cling to truths that, if push comes to shove, they have only one way to justify: with intransigence. Many psychologists and cognitive scientists see articles of faith as ossified mental constructs and as the core of conditioned behavioral patterns. Where tenets of faith begin, so does domination, and all room for negotiation ends; people become rigid and stubborn. Hence their interest in public office and the long history of their penchant for authority, which is by no means a thing of the past.

Ob man sich privat Goldene Kälber hält, ist eines jeden freie Entscheidung. Im öffentlichen Raum aber muss man über sie lachen, sie durch den Kakao ziehen, ja, sie sogar angreifen dürfen. Denn da Glaubensgrundsätze für sachliche Gespräche mit offenem Ausgang nicht sehr empfänglich sind, lässt sich Kritik an ihnen kaum rational begrenzen. Das macht ja Glauben aus: Eine Sache selbst dann noch zu verteidigen, wenn nichts mehr für sie spricht.

Wer glaubt beharrt, auch wenn der Boden wegbricht. Glaube etabliert Regime oder schließt sich ihnen an. Er gibt dem Unbestimmbaren ein totalitäres Gesicht, erschafft Räume ohne Argumente, Orte ohne Diskurs und ein Denken ohne Alternativen. Gläubige halten an Wahrheiten fest, die sich im Zweifelsfall nur auf eine Weise rechtfertigen lassen: durch Unnachgiebigkeit. Mit manchen Psychologen und Kognitionsforschern sehen wir Glaubensgrundsätze als mentale Verhärtungen und als den Kern konditionierter Verhaltensmuster. Wo Glaubenssätze beginnen, beginnt auch Herrschaft, endet jeder Verhandlungsspielraum, werden Menschen unbeweglich und stur. Daher ihr Interesse an Ämtern und die lange Geschichte ihres Hangs zur Autorität, die keineswegs vorbei ist.

Believers, 2012, installation view KOW
DeutschEnglish

But faith migrates, from object to object, and is perfectly capable of renaming its deities.

Doch Glauben wandert, von Objekt zu Objekt, und tauft seine Götter durchaus um.

True, we are all unbelievers when it comes to most of the gods our ancestors still believed in. But faith migrates, from object to object, and is perfectly capable of renaming its deities. Dogmatists of economic liberalism, for example, still want to commit the world to Adam Smith’s metaphysics of the “Invisible Hand,” no matter that mainstream economists regard it as disproven, no matter that it is hardly helpful. Faith in “the markets” and insistence on economic growth, policies that are “without alternative” amid an unprecedented systemic crisis, the automated invocations of “democracy” and its institutions, but also attacks by conspiracy theorists against “the system” or the propaganda right-wing radicals spew—these are all no less based on adapted tenets of faith than Bible-abiding morality.

As to Dear God, 20% of the world’s population prefer not to believe in him. Roughly equal numbers of people profess Islam or Catholicism. Compared to the vociferous lobbyists for these faiths, unbelievers tend to be quieter—they have no shared credo to sing in unison. Reason enough to support Richard Dawkins’s appeal to atheists and agnostics to come out of the closet. Dawkins, an evolutionary biologist, found it intolerable, for example, that while most American intellectuals think godless thoughts and live godless lives, every U.S. election campaign woos the religious clientele as though there were no others. The consequence, he argued, is a distorted picture of social realities.

There are plenty such distortions. Exposing them could be a civic virtue, assuming we are interested in an open society. Drawing on positions that are part of KOW’s program and adding a few works by other artists, we have put together an exhibition on short notice that uses the means of satire and deliberate misrepresentation, but also launches frontal attacks, against today’s fetishes and Golden Calves as well as the tendency to genuflect before them. We were interested in addressing patterns of faith not just where they are obvious—in the religious context—but also in popular culture and in political and economical ideology. When such patterns help establish compulsive ideas that go beyond the private realm to infect society at large, when personal sentiments develop an affinity for power and violence, it must be permissible to denounce them as well.

Text and photos: Alexander Koch / Translation: Gerrit Jackson

Denn zwar sind wir alle Heiden hinsichtlich der meisten Götter, an die unsere Vorfahren noch glaubten. Doch Glauben wandert, von Objekt zu Objekt, und tauft seine Götter durchaus um. Wirtschaftsliberale Dogmatiker etwa schwören die Welt weiter auf Adam Smiths Metaphysik der „Unsichtbaren Hand“ ein, gleich wie widerlegt sie in der Fachwelt ist und wie wenig sie weiterhilft. Der Glaube an „die Märkte“ und das Insistieren auf ihrem Wachstum, die politische „Alternativlosigkeit“ mitten in einer beispiellosen Systemkrise, das automatisierte Beschwören „der Demokratie“ und ihrer Institutionen, aber auch konspirationstheoretische Angriffe auf „das System“ oder die Propaganda von Rechtsradikalen – all das basiert genauso auf adaptierten Glaubenssätzen wie bibeltreue Moralität.

Bleiben wir beim Lieben Gott, so glaubt rund 20% der Weltbevölkerung lieber nicht daran. Ähnlich viele Menschen bekennen sich je zum Islam und zum Katholizismus. Verglichen mit der Lautstärke von deren Lobbies sind Nichtgläubige eher leise, denn sie singen nicht das gleiche Glaubensbekenntnis. Grund genug, ein atheistisches oder agnostisches Coming-out zu unterstützen, wie es Richard Dawkins forderte. Der Evolutionsbiologe fand es z.B. unerträglich, dass die meisten amerikanischen Intellektuellen gottlos dächten und lebten, jeder US-Wahlkampf aber religiöse Klientel umwerbe, als gäbe es keine andere. Denn so verzerre sich das Bild gesellschaftlicher Realitäten.

Solche Verzerrungen gibt es reichlich. Sie zu entblößen könnte eine Tugend sein, vorausgesetzt man hat an einer offenen Gesellschaft Interesse. Aus dem Programm von KOW haben wir eine Ausstellung zusammengestellt und um einige Positionen erweitert, die mit den Mitteln der Satire, der Verdrehung, aber auch des Frontalangriffs Fetische und Goldene Kälber der Gegenwart angeht und die Neigung, vor ihnen auf die Knie zu fallen. Uns hat interessiert, Glaubensmuster nicht nur da zu thematisieren, wo sie offensichtlich sind – im religiösen Kontext –, sondern auch in ökonomischer und politischer Ideologie sowie in der Popkultur. Wo solche Muster nicht allein private, sondern gesellschaftliche Zwangsvorstellungen etablieren helfen und persönliche Gefühle eine Affinität zu Macht und Gewalt entfalten, muss man diese auch denunzieren dürfen.

Text und Photos: Alexander Koch

Believers, KOW 2012, Philippe Halsman, Mao as Marilyn, 1967, 34 x 25,8 cm, Private collection
Believers, KOW 2012, Ines Doujak, Prometheus, 2012, Collage, photoprint on fabric, Detail
Believers, KOW 2012, Franz Erhard Walther, Ku Klux Klan, 1957, Pencil, distemper on thin cardboard, 62 x 45 cm
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW 2012, Christoph Schlingensief, Little Shrine, 2006, Wood, bird cage, 3 car side mirrors with TFT-screens, 2 digital prints, speaker, 100 x 35 x 120 cm, Sammlung Charim, Vienna
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW 2012, Alice Creischer, Untitled, 2007, Painted photographs mounted on wood, strip of paper, pencil, dumb bell, Ø 80 cm, depth: 5 cm
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW, 2012, Arno Brandlhuber, This Is Me This Is My Country, 2012, Video projection, orchids, architectural model, booklet, 10 botanic drawings (by Roland Spohn)
Believers, KOW, 2012, Arno Brandlhuber, This Is Me This Is My Country, 2012, Video projection, orchids, architectural model, booklet, 10 botanic drawings (by Roland Spohn), Detail
Believers, KOW, 2012, Anonym, Untitled, 2011
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW 2012, Ines Doujak, Hermes (Frau mit Schere), 2012, C-Print, 72 x 90 cm
Believers, KOW, 2012, Tobias Zielony Detail
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW, 2012, Alice Creischer, Andreas Siekmann, Untitled (for ExArgentina), 2004, Curtain (silver fabric on sequined fabric), Detail
Believers, KOW, 2012, Alice Creischer, Andreas Siekmann, Untitled (for ExArgentina), 2004, Curtain (silver fabric on sequined fabric), Detail
Believers, KOW, 2012, Alice Creischer, Andreas Siekmann, Untitled (for ExArgentina), 2004, Curtain (silver fabric on sequined fabric), Detail
Believers, KOW, 2012, Alice Creischer, Untitled (Showmaster Jackets), 1998, C-Print, 50,5 x 75 cm
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, 2012, installation view KOW
Believers, KOW 2012, Ines Doujak, Prometheus, 2012, Collage, photoprint on fabric, Detail
Believers, KOW 2012, Alice Creischer, Andreas Siekmann, Easy Rider, 2000, Episoden zur arbeitsbefreiten, Gesellschaft, Video, color, sound, 4‘50“, film still

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, Michael E. Smith
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On Fear and Education, Disenchantment and Justice, Protest and Disunion in Saxony / Germany

, Mario Pfeifer
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, Barbara Hammer, Oswald Oberhuber
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Out Of The Dark

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Hiwa K, Renzo Martens, Chris Martin, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Dierk Schmidt, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
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The Citizen

, Tobias Zielony
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, Hiwa K
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A Summer Of Films

, Chto Delat, Alice Creischer, Eugenio Dittborn, Heinrich Dunst, Barbara Hammer, Renzo Martens, Frédéric Moser & Philippe Schwinger, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Jun 28 – Jul 26, 2015

Approximation In The Digital Age To A Humanity Condemned To Disappear

, Mario Pfeifer
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A Lucky Day

, Renzo Martens
May 2 – Jul 26, 2015

Time Capsule

, Chto Delat
Feb 28 – Apr 18, 2015

Have A Crush

, Barbara Hammer
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Dec 6, 2014 – Feb 14, 2015

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, Heinrich Dunst
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, Alice Creischer
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, Franz Erhard Walther
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, Michael E. Smith

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Believers

, Alice Creischer, Chto Delat, Michael E. Smith, Franz Erhard Walther, Tobias Zielony
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Das Etablissement der Tatsachen The Establishment of Matters of Fact

, Alice Creischer
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, Tobias Zielony
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, Tina Schulz
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, Mario Pfeifer
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, Barbara Hammer
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, Franz Erhard Walther
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, Chris Martin
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Michael E. Smith

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Vele, Zgora

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The Fourth Wall

, Clemens von Wedemeyer
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Antirepresentationalism 3: Issues of Empathy Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Nov 28, 2009 – Jan 15, 2010

2009

Antirepresentationalism 2: Trouble with Realism. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer, Tobias Zielony
Oct 17 – Nov 21, 2009

Antirepresentationalism 1: Politics of Redescription. Conceptual and Socially oriented Art in Leipzig 1997–2009

, Mario Pfeifer, Tina Schulz, Clemens von Wedemeyer
Sep 4 – Oct 10, 2009

KOW ISSUE 5: Spirituality and Anti-Universalism

, Chris Martin
May 1 – May 30, 2009

KOW ISSUE 4: THE SOCIAL USE OF SIGNS (OBLIGATION TO EXPRESS)

, Tina Schulz
Apr 3 – Apr 27, 2009

KOW ISSUE 3: Detroits' Post-Fordism

, Michael E. Smith
Mar 27 – Mar 29, 2009

KOW ISSUE 1: Participatory Minimalism

, Franz Erhard Walther
Feb 27 – Mar 21, 2009

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