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Yours, KOW

Sonja

1959 in New York (United States) - † 2017 declared missing somewhere in the region of Lake Tanganjica (Tanzania)

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The life of Sonja defies simplistic geographical placement: leaving New York in the 70s she resided in both Tangier and Baghdad for a while. From 1989 onwards she lived for a while in Kyoto; later in Berlin. In 2017 she appeared in Zambia, until finally all traces of her disappeared, presumably forever.

Das Leben Sonjas entzieht sich der einfachen Lokalisierung. In den 70er Jahren brach die Künstlerin von New York aus nach Tanger und Bagdad auf. Ab 1989 lebte sie längere Zeit in Kioto, später auch in Berlin. 2017 tauchte sie in Sambia auf, anschließend verlor sich ihre Spur endgültig.

Sonja, Politics (a pack of thieves), ?, polyamide, polyester and polyethylene
Sonja, The Civil Servants, ?, polyamide, polyester and polyethylene
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Sonja´s incomparably high spirited and strange way of life was essentially an utopian life-affirming act. Her goal was to explore to the utmost all potential approaches to Life. Time and time again, she would immerse herself in the rituals and cultural signs of a particular place, in order to incorporate these into her being.
In Berlin, where she resided from 1994 - 98, Sonja discovered the expressive qualities of Plaste and began experimenting with various mixtures of polyamide, polyester and polyethylene. Due to their resilience, their ability to withstand damp and decomposition, it is possible to present a complete set of works from the Berlin period. These pieces provide us with an insight into early work, which would be developed further through explorations of the anthropological sign.
The meaning of The Flag hinges on the combined influence of four men; each brought something unique to Sonjas work. The Flag represents the artist at the intersection of these disparate points of view.
Similarly, in The Civil Servants; this version in the Cabinet is a design for a monumental piece of public sculpture. If one tries to visualise the piece in its intended size one becomes acutely aware of the direction in which Sonja was heading: the realisation of a universal language of depersonalisation.

Sonjas Existenzentwurf, der an Übermut, aber auch an Unmöglichkeit seinesgleichen sucht, war vor allem ein utopischer Akt des Lebensgewinns. Ihr Ziel war es, die Möglichkeiten der individuellen Existenz bis zum Äußersten auszuweiten. Immer wieder gelang es ihr, die Rituale und kulturellen Codes des jeweiligen Ortes aufzugreifen und die Lebensweise ihrer Umgebung zu verinnerlichen.
In Berlin, wo sie sich von 1994 - 98 aufhielt, entdeckte Sonja Plaste als künstlerisches Material für sich. Sie experimentierte mit verschiedenen Mischungen aus Polyamid, Polyester und Polyethylen. Der Unempfindlichkeit dieses Werkstoffs gegenüber Nässe und Zersetzung ist es zu verdanken, daß die Berliner Arbeiten fast vollzählig erhalten geblieben sind. Sie können als wichtige Vorstudien für Sonjas Arbeit am anthropological sign gesehen werden.
Die Botschaft von The Flag richtet sich an vier verschiedene Männer. Jeder von ihnen stand zu Sonjas Arbeit in einer speziellen Beziehung. Das Objekt konzipierte die Künstlerin als Schnittpunkt der unterschiedlichen Perspektiven.
Ähnlich verfuhr sie bei The Civil Servants. Die im Schrank gezeigte Fassung ist der Entwurf für eine Arbeit, die als monumentale Plastik im Außenraum gedacht war. Wer sich das Werk in der geplanten Größe vorstellt, sieht, wie Sonja zu einer verdinglichten Universalsprache gelangte.

  • INDEX:

Ramon Haze

The Cabinet of Ramon Haze is a unique collection and 20th century art document. It brings together more than 150 key works by artists such as Marcel Duchamp, Andreas Baader, Ruth Tauer and Jeff Koons, and traces the developement of their Ouevre and its conceptual foundations. Ramon Haze's historical research reconstructs lost knowledge of the development of the art of the past century, and in doing so paints a picture of the political and social upheavals that have been reflected in the artistic production of the last cultural epoch. Since 1996, Ramon Hazes collection curators Holmer Feldmann and Andreas Grahl have been in charge of the "Cabinet", and they have been instrumental in making it accessible to the public and helping to understand the lost notion of art.

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