Peter & Marlis Steinholz
Peter: 1935 in Skierniewice (Poland) - † unknown Marlis: 1939 in Gifhorn (Germany) - † unknown
The fabric collages of Peter and Marlis Steinholz are the result of an extremely effective partnership. Living together from 1957 onwards, they have been exhibiting their work under a joint name ever since.
Even in these early pieces similarities are much in evidence in the work of the couple. Marlis Fraenzke, the daughter of the painter Emil Fraenzke, had been taught by her father. She felt duty bound to painting, in spite of its lack of three-dimensionality. On the other hand Peter Steinholz, who came from a family of settlers, had been self-taught and he devoted his time to constructing fabric collages. In 1952 he joined the class of Emil Fraenzke and thus the young couple met.
To Us was born in 1957. It is one of the last tableaux that Peter Steinholz worked on alone. The work still lacks the clear-cut contours that would develop in the later years. Here, the tensions between ambivalent feelings reign; above all the indecisiveness of this young man dominates the pieces, including: I want you, and only you and Shy both from 1957. These fluctuate between the urge to make a direct statement and the search for an immediacy of expression.
Die Materialtableaus von Peter und Marlis Steinholz sind das Resultat einer höchst produktiven Partnerschaft. Seit 1957 lebten die beiden zusammen und veröffentlichten ab dieser Zeit ihre Werke unter gemeinsamem Namen.
Bereits in den frühen Werken lassen sich viele Gemeinsamkeiten zwischen beiden Künstlerinnen feststellen. Marlis Fränzke, die Tochter des Malers Emil Fränzke, hatte bei ihrem Vater Unterricht erhalten. Sie fühlte sich anfangs der gegenstandslosen Malerei verpflichtet. Peter Steinholz, der aus einer Umsiedlerfamilie stammte, hatte sich autodidaktisch mit Materialcollagen beschäftigt. 1952 wurde er in Braunschweig in die Malereiklasse von Emil Fränzke aufgenommen. Dort lernte das Paar sich kennnen.
1957 entstand Zu uns. Es ist eines der letzten Tableaus, an dem Peter Steinholz allein gearbeitet hat. Diese Tafel besitzt noch nicht die klaren Konturen, die die gemeinsamen Werke der folgenden Jahre auszeichnen. Sichtbar wird ein Spiel ambivalenter Gefühle. Es zeigt vor allem die Unentschlossenheit des Mannes, die auch Werke wie Ich will dich, nur Dich oder Schüchternheit, beide aus dem Jahr 1957, beherrscht. Alle diese Arbeiten schwanken zwischen dem Drang zu einer klaren Aussage und der Suche nach einem unmittelbaren, von der Form befreiten Ausdruck.
The Tableau Prelude to Modernity, 1958, is an early example of the couple´s collaborative work. Astonishing how well the temperaments of these two artists combine! Their collaboration even informed the content of some of their work. Social and political issues were constantly dealt with in the same manner as private concerns.
Das Tableau Auftakt zur Moderne von 1958 ist eine frühe Arbeit des Paars. Sie zeigt in beeindruckender Weise, wie sich die zwei Temperamente zu einer gemeinsamen Haltung ergänzen. Die Zusammenarbeit fand auch inhaltlich ihren Niederschlag. Gesellschaftliche und politische Themen wurden in gleicher Weise behandelt wie private Motive.
We were not aware of that, from 1959, is one of the high-points of their collaboration. The intimate becomes an official declaration whilst the private becomes political. This goes so far, that eventually the line separating these two spheres becomes almost completely blurred; the fine line between history and personal development is taken good care of here.
Das Tableau Davon haben wir nichts gewußt von 1959 ist ein Höhepunkt der gemeinsamen Arbeit. Das Intime wurde zu einem öffentlichen Bekenntnis, das Politische zu einem persönlichen Thema. Das reicht so weit, daß sich die Grenze zwischen beiden Sphären kaum noch ausmachen läßt. Alle Trennlinien zwischen Geschichte und persönlicher Entwicklung sind in den Werken von Peter und Marlis Steinholz aufgehoben.
Photos by Martin Klindtworth
Ramon Haze
The Cabinet of Ramon Haze is a unique collection and 20th century art document. It brings together more than 150 key works by artists such as Marcel Duchamp, Andreas Baader, Ruth Tauer and Jeff Koons, and traces the developement of their Ouevre and its conceptual foundations. Ramon Haze's historical research reconstructs lost knowledge of the development of the art of the past century, and in doing so paints a picture of the political and social upheavals that have been reflected in the artistic production of the last cultural epoch. Since 1996, Ramon Hazes collection curators Holmer Feldmann and Andreas Grahl have been in charge of the "Cabinet", and they have been instrumental in making it accessible to the public and helping to understand the lost notion of art.
- Anna Boghiguian
- Candice Breitz
- Marco A. Castillo
- CATPC
- Alice Creischer
- Chto Delat
- Clegg & Guttmann
- Eugenio Dittborn
- Heinrich Dunst
- Anna Ehrenstein
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- Ramon Haze
- Hiwa K
- Simon Lehner
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- Chris Martin
- Frédéric Moser & Philippe Schwinger
- Oswald Oberhuber
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- Michael E. Smith
- Franz Erhard Walther
- Clemens von Wedemeyer
- Tobias Zielony