Uncheck the box to avoid the aggregation and analysis of your behaviour data collected on this website. Done
Looking for something specific?
Just start typing anywhere to search anything.

Yours, KOW

Marcel Duchamp

1887 in Blainville-Crevon (France) - † 1968 in Neuilly-sur-Seine (France)

GermanEnglish

Marcel Duchamp is renowned, predominantly, for his ready-mades: he took everyday objects and transformed them into art.

Marcel Duchamp ist vor allem durch seine Ready-mades bekannt geworden. Er nahm alltägliche Dinge und machte sie zu seinen Werken.

Marcel Duchamps, Fountains, 1913-14, ceramic, Photo by Ladislav Zajac
Marcel Duchamps, Fountains, 1913-14, ceramic, Photo by Martin Klindtworth
GermanEnglish

In 1917 Marcel Duchamp anonymously submitted an urinal to The Independent's show in New York, under the pseudonym Richard Mutt. The piece, entitled Fountain was promptly rejected causing Duchamp's swift departure from the committee.
This was not the first time that Duchamp's work had received a sharp rebuff. In 1912 a submitted painting was rejected; this time by the Cubists. Duchamp used the ensuing scandal as an excuse to travel extensively: he visited Munich, Vienna and Prague and spent the summer or early autumn of 1912 in Dresden.
In 1998 nine urinals were discovered in a cellar in Dresden; the cellar of the very house Duchamp had inhabited during his stay in 1912. It seems that he had accumulated and hoarded these nine pieces there and that, fortunately for posterity, they had all survived intact.
Duchamp stored the urinals in Dresden, hoping to retrieve them at some later date. The multiples of Fountain made in 1964 for the Schwarz Gallery, were probably a poor substitute for the urinals he already had: tucked away where he could not get at them, due to the political climate. Instead the urinals were lovingly recreated by a ceramics factory using preliminary scetches Duchamp made from memory. One thing is certain: the unearthed urinals had already been priced up, ready for a quick sale abroad; very possibly the Ger.Dem.Rep. had plans to return the works to the capitalist art market. However, Duchamp managed to trump their card, by producing reproductions of his own multiple series.

Bei bei der Ausstellung The Independents im Jahre 1917 wollte Marcel Duchamp unter dem Pseudonym Richard Mutt ein Pissoir zeigen. Es trug den Titel Fountain. Weil das Werk abgelehnt wurde, trat Duchamp als Mitglied des Comite der Independents zurück.
Es war nicht das erste Mal, daß Duchamps Werke auf negative Kritik trafen. Bereits im Frühjahr 1912 hatte ihn die Zurückweisung eines Gemäldes durch die Kubisten brüskiert. Diesen Vorfall nahm er zum Anlaß, sich auf eine längere Reise zu begeben. Neben München, Wien und Prag hielt er sich im Sommer oder Frühherbst 1912 auch in Dresden auf.
1998 wurden in Dresden im Keller eines Hauses, in dem Marcel Duchamp im Jahre 1912 Quartier bezogen hatte, neun Pissoirs wiederentdeckt. Der Künstler mußte sie bei seinem Aufenthalt dort eingelagert haben. Dank glücklicher Umstände sind sie erhalten geblieben.
Duchamp hat die neun Pissoirs in Dresden eingelagert, um zu einem späteren Zeitpunkt auf sie zurückgreifen zu können. Die Multiple-Edition seiner Fountains, die 1964 durch die Galerie Schwarz angefertigt wurde, muß eine Notlösung gewesen sein. In einer Keramikfabrik ließ Duchamp acht Pissoirs nach alten Zeichnungen herstellen. Diese aufwendigen Reproduktionen waren erforderlich, weil ihm aufgrund politischer Verhältnisse das Dresdener Depot nicht mehr zur Verfügung stand. Sicher ist: Die wiedergefundenen Exemplare trugen bereits Aukleber für den Auslandsverkauf. Wahrscheinlich war seitens von Deutsch.Dem.Rep. beabsichtigt, die Pissoirs dem kapitalistischen Kunstmarkt zuzuführen, was dann natürlich durch die Multiple-Edition vereitelt wurde. Duchamp war es gelungen, die Fremdauswertung seines Werkes zu verhindern, indem er ihr mit den Reproduktionen zuvorkam.

Marcel Duchamps, Trebuchets, 1917-18, wood, metal
GermanEnglish

The Cabinet also contains another fine example of Duchamp's surviving ready-mades: a coat-rack which, when appropriated by Duchamp, becomes a stumblingblock.
More than anything else Fountains and Trebuchets emphazise Duchamp's marvellous sense of humour. In a certain way one stumbles over one's thoughts in trying to grapple with the ideas presented by Trebuchets; in a similar way Fountains seems to preempt all manner of vulgar comments leaving no room for critique except to reveal the critic's ignorance.

Der Schrank besitzt noch einen weiteren Posten eingelagerter Ready-mades. Die als Kleiderhaken produzierten Objekte Trebuchets hat Duchamp als Stolperfallen zweckentfremdet.
Mehr als andere Ready-mades verkörpern die Fountains und Trebuchets Duchamps hintergründigen Humor. In gewisser Weise stolpert man über seine Gedanken, versinnbildlicht in den Trebuchets, während die Fountains auch denkbar abfällige Kommentare schon vorwegnahmen und derben Kritikern kaum eine andrere Chance ließen als die Ignoranz.

Photos by Martin Klindworth and Ladislav Zajac

The Cabinet of Ramon Haze

The Cabinet of Ramon Haze is a unique collection and 20th century art document. It brings together more than 150 key works by artists such as Marcel Duchamp, Andreas Baader, Ruth Tauer and Jeff Koons, and traces the developement of their Ouevre and its conceptual foundations. Ramon Haze's historical research reconstructs lost knowledge of the development of the art of the past century, and in doing so paints a picture of the political and social upheavals that have been reflected in the artistic production of the last cultural epoch. Since 1996, Ramon Hazes collection curators Holmer Feldmann and Andreas Grahl have been in charge of the "Cabinet", and they have been instrumental in making it accessible to the public and helping to understand the lost notion of art.

Close